Sur gammel biavler

FORUM FOR BIAVLERE Forums Åben debat Sur gammel biavler

This topic contains 1 svar, has 1 stemme, and was last updated by  Ole Sam Nielsen 5 years siden.

Viser 2 indlæg - 1 til 2 (af 2 i alt)
  • Forfatter
    Indlæg
  • #3400 Score: 0

    Ole Sam Nielsen
    Deltager
    35 pts

    Jeg synes, at den kritik, der er af honningbier, er gået over gevind,.
    Der er mange i koret, der råber højt og giver honningbierne skylden for al verdens dårligdom, der er en række ”topforskere” og andre kendisser , plan bi ,og verdens skove.
    De er uden for pædagogisk rækkevidde, de lyver og fordrejer fakta , og har honningbien som hovedfjende.
    Hvad kan jeg som biavler gøre ?
    Det er sørgeligt at de allerede har fået så meget magt , og at de har 7 af 11 pladser hos skov-og-naturstyrelsens i Thy er købt af plan bi og dens venner.
    I de sidste 50 år har biavlen fået dårligere og dårligere vilkår. En del skylles varroa-miden, men det meste er politik , statens biavlsforsøg har levet en nomadetilværelse og er blevet flyttet og skåret ned og ned, fra Lotten borg ved Lyngby ,Strødam, Virum, Nr. Herlev, Roskilde, Flakkebjerg.
    Landbruget får 10 milliarder i tilskud, hvad får biavlerne.?
    Og nu skriver Bi-nævnet , at alle bier skal øremærkes , og de skriver ikke noget om hvem der betaler.
    Det virker som om at de forsøger at fodre hunden med sin egen hale (storm p.)
    Nå pyt det er jo frivilligt om jeg vil indvintre dem, jeg kan jo bare stjæle deres honning og så lade dem dø i løbet af vinteren.
    Bare nogle strøtanker

    #3407 Score: 1

    Ole Sam Nielsen
    Deltager
    35 pts

    Et citat fra Ingemar Fries’ bog ”Blommer och bin”, side 44 og 45 :
    Både solitære biarter (humlebi og samfundsbyggende honningbier) har spredt sig i norden i takt med, at indlandsisen har trukket sig tilbage.
    Honningbien har naturlig udbredelse i Sverige op til Dalarelven.
    I stedet for at se honningbien som en konkurrent til andre arter er de et supplement som, bidrager til øget biologisk mangfoldighed.
    Hvis man favoriserer vilde bier, er det bedre at satse på mange forskellige blomster og planter, og sørge for at der ikke er mangel på bosteder.
    At forbyde biavlere at holde bier i naturområder tilgodeser ikke andre vilde bier og reducerer den biologiske mangfoldighed.
    Mangel på føde for bestøvende insekter skyldes ikke konkurrencen mellem forskellige arter, den ligger i bosteds–begrænsning, og, at der i landskabet kan findes lange perioder , hvor der ikke findes nogen føde overhoved.

    This post has received 1 vote up.
Viser 2 indlæg - 1 til 2 (af 2 i alt)

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.