Støbning af vokstavler

FORUM FOR BIAVLERE Forums Åben debat Støbning af vokstavler

This topic contains 4 svar, has 3 stemmer, and was last updated by Profilbillede af Niels Rasmussen Niels Rasmussen 4 years, 5 months siden.

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • Forfatter
    Indlæg
  • #1439 Score: 0
    Profilbillede af Ole Fastrup
    Ole Fastrup
    Deltager
    2 pts

    Jeg har en siliconeform, som jeg ikke er tilfreds med:

    Tavlerne er for tynde, de er uens og der er en meget lang afkølingstid.

    Formen er fabriksny og ikke hjemmelavet.

    Er der nogen af jer, som har gode erfaringer hører jeg gerne!

    Jeg tillader mig at skrive under åben debat, da der ikke sker noget på biforum

    Venlig hilsen

    Ole Fastrup

    Aalborg

     

     

    #1440 Score: 0
    Profilbillede af Niels Rasmussen
    Niels Rasmussen
    Deltager
    2 pts

    http://www.youtube.com/watch?v=oin9Xu48zTs Der er måske nogle fiduser her.

    Mvh Niels Rasmussen

    #1441 Score: 0
    Profilbillede af Palle Frejvald
    Palle Frejvald
    Deltager
    10 pts

    Min erfaring med støbning af tavler, som er fem – seks sæsoner lang, er at temperaturen på voksen bestemmer en del i forhold til tykkelsen af tavlerne. Er voksen for varm, bliver tavlerne for tynde. Er formen for varm, kan det give samme resultat.
    Jeg køler mine forme ved at smide dem ned i en balje med koldt vand, når de laver for tynde vokstavler. (Har tre forme så de får lidt tid til at køle af imellem hver støbning)

    • Dette svar blev ændret 4 years, 5 months siden af Profilbillede af Palle Frejvald Palle Frejvald.
    #1443 Score: 0
    Profilbillede af Ole Fastrup
    Ole Fastrup
    Deltager
    2 pts

    Hej niels og Palle

    Tak for svarene! Sjovt at se, hvor langsomt det gik i de gode gamle dage i slut 90érne, Niels!

    Palle, mange tak for dine gode råd i adskillige tidligere tråde. Jeg er sikker på, mit problem her skyldtes, at min voks har været for varm. Jeg lægger godt nok formen i et fad med vand, men voksen er ganske sikkert for varm. Det må jeg eksperimentere med.

     

    Venlig hilsen

    Ole

    Aalborg

    #1446 Score: 0
    Profilbillede af Niels Rasmussen
    Niels Rasmussen
    Deltager
    2 pts

    Hej Ole

    Jeg plejer at varme voksen op til 75 grader når jeg støber, så bliver mine tavler fine.

    Mvh. Niels Rasmussen

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.