Sort svampevækst på tavler

FORUM FOR BIAVLERE Forums Åben debat Sort svampevækst på tavler

This topic contains 2 svar, has 2 stemmer, and was last updated by  Svend Aage Sørensen 1 year, 1 month siden.

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • Forfatter
    Indlæg
  • #6664 Score: 1

    Svend Aage Sørensen
    Medlem
    1 pt

    Kære venner,

    Jeg har i år en del rammer med sort svampevækst fordi den garage de blev opbevaret i efter omsmeltning var mere fugtig end først antaget. Jeg har oplevet det før og brugt rammerne uden at bekymre mig nærmere om det.

    Er der nogen som ved om der er lavet en grundig undersøgelse af om den svampevækst på rammerne skader bierne eller forringer kvaliteten af honning.

    This post has received 1 vote up.
    #6748 Score: 0

    Kurt Hansen
    Medlem

    Kære Svend Aage !

    Jeg troede jeg havde svaret; men da jeg kom tilbage, kunne jeg ikke finde mit indput!

    Så jeg prøver igen: Svampen er givet Aureobasidium pullulans. Den hører til sæksporesvampene og er derfor forskellig fra vores typiske spisesvampe. Den har et sort mycelium som danner en bunke conidier (“sporer” dannet ved ukønnet formering). De er også sorte, og man kan derfor ikke overse den. Den er svær at fjerne, da den borer sig flere mm ind i træet. Bierne har levet med svampen i over 100 mill. år, så de tager ikke skade af den. Du kan fjerne den næsten helt ved at pensle angrebene med ufortyndet Chlorin der indeholder ca. 4% nartriun hypochlorite. Brug børste med “kunsthår”, da naturhår vil blive oxyderet. Conidier fra svampen kan ofte genfindes i honningen. Den er normalt ikke farlig for mennesker, men er blevet set voksende på negle.

    🐝🐝🐝

    Kurt

    #6775 Score: 0

    Svend Aage Sørensen
    Medlem
    1 pt

    Hej Kurt

    Jeg troede også, at jeg havde sagt dig pænt tak for et fint og uddybende svar, men også den del forsvandt i det uvisse. Jeg lader nok bierne beholde de sorte pletter, men har dog givet de værste en tur med en gasbrænder.

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.