Småfamilier

FORUM FOR BIAVLERE Forums Praktisk biavl Småfamilier

This topic contains 3 svar, has 2 stemmer, and was last updated by  Ole Sam Nielsen 6 years, 10 months siden.

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • Forfatter
    Indlæg
  • #1902 Score: 0

    I Tidsskrift for Biavl (maj 2017) anbefales det at lave småfamilier.

    • Hvad gør man med de familie, der skal udfases?
    • Hvordan får man placeret de nye familier på de gamle familiers stadeplads?
    #1903 Score: 0

    Ole Sam Nielsen
    Deltager
    35 pts

    Hej
    Jeg vil forsøge at svar på dit meget relevante spørgsmål.
    Jeg vil aller først vingeklippe den gamle dronning, og sætte den i nr. 1 kasse
    Så vil jeg lave nr. 1 kasse klar med kun de pæneste yngeltavler og nogle kunsttavler i hver side, det skal jo være det nye yngelleje som bierne skal side på hele vinteren, resten af tavlerne vil jeg ryste bierne af ned i nr. 1 kasse og drysse lidt mel på bierne
    Så vil jeg dreje hele bihuset 90 grader til venstre, og lægge en avis og et dronninge gitter over.
    Oven på vil jeg sætte nr. 2 kasse med den nye bifamilje med den nye dronning så vil jeg sætte en blyant i klemme mellem nr. 1. og nr. 2. kasse 90. grader til højre altså modsat den nederste kasse så der bliver et ekstra flyve-hul (drys også lidt mel på bierne i nr. 2 kasse, så kommer de ikke op at slås)
    Oven på vil jeg lække endnu et dronninge gitter, og nr. 3. kasse som skal være honning magasin, der vil jeg fylde alle de gamle sorte yngel tavler i, så de hurtigst mulig kommer ud af systemet
    Når linden er afblomstret, og jeg skal indvintre bierne ca. om 1 mdr., fjerner jeg alle dronning gitter, og den øverste kasse med honning, i de gamle tavler , og slynger dem
    Og dreje det hele tilbage til den oprindelige flyveratning
    ca. Sådan vil jeg foreslå
    Hilsen Sam

    #1908 Score: 0

    Tak for det udførlige svar.
    I Tidsskrift for Biavl (maj 2017) var formålet at lave en varroa-fri familie. Derfor skal al kontakt med den gamle familie vel udelukkes. Mon den gamle familie helt skal fjernes/aflives?

    #1909 Score: 0

    Ole Sam Nielsen
    Deltager
    35 pts

    varroa-fri bi-familie findes næsten ikke, man kan minimere fejlflyvninger ved at sætte bi-husene spredt med flyvehuld i alle retninger og lidt støre afstand mellem bi-husene, man kan også male forsiden på bi-husene i forskellige i farver, det er helt forkert at sætte alle bi-huse på samme række med 1. meters afstand, men helt fri for varroa mider bliver man aldrig.
    Den gamle bi-familie skal ikke aflives eller fjernes, men de gamle sorte vokstavler skal ud af systemet for at fjerne en masse af alle mulige virus sygdomme, men at fjerne gamle voks har intet med varroa at gøre.
    Desværre er dansk landbruge, og staten stadig årsag til at så mange bier dør i Danmark, ”de har andre interesser”
    Men som biavler afliver man ikke bier, men som navnet siger, ”avler bier”
    Hilsen Sam

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.