Skum på sommerhonning

FORUM FOR BIAVLERE Forums Honning og andre biprodukter Skum på sommerhonning

This topic contains 3 svar, has 3 stemmer, and was last updated by  Ole Kilpinen 5 months, 2 weeks siden.

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • Forfatter
    Indlæg
  • #7096 Score: 0

    Hej

    Min sommerhonning står i spande og danner et lag af skum, som kommer et par dage efter røring. Vandprocenten er 17-19 og der er tale om honning fra forskellige bigårde. Er der nogen, der har set noget lignende og måske har en forklaring?

    Hilsen

    Ole

    Attachments:
    You must be logged in to view attached files.
    #7114 Score: 0

    Jørgen Bilstrup Vestergaard
    Medlem
    3 pts

    Selv hej.

    Et skud i tågen (for jeg ved det ikke): Rører du med spiral? så skal den køre “baglæns” på boremaskinen, så den trækker honningen op og ikke skubber den ned sammen med luft (hvis spiralen er snoet samme vej som min).

    Mvh Jørgen

    #7115 Score: 0

    Hej Jørgen

    Tak for dit svar.

    Ja, jeg bruger snegl og kører baglæns, men dette skum er ikke helt som de luftbobler man normalt ser – den lægger sig som et fedtet, tæt lag og kan næsten skrabes af.

    Nu er honningen tappet og der er så et lille lag skum i hvert glas. Jeg er endt med at konkludere, at sådan var sommerhonningen i 2023, og jeg er en erfaring rigere.

    Hilsen

    Ole

     

    #7116 Score: 1

    Ole Kilpinen
    Deltager
    8 pts

    Hej Ole

    Ja, vi ser nogle gange sådan et “fedtet” lag skum. Jeg tror at det er proteiner i honningen som danner skummet, lidt ligesom man nogle gange ser på vand, når der er alger i, eller æggehvider der bliver pisket. Og så siger jeg ikke at der er alger i din honning, men det er meget små mængder protein der skal til.

    Så spørger du sikkert hvor kommer de proteiner fra og det ved jeg ikke. Honning indeholder små mængder protein, og det varierer naturligt. Men jeg kunne godt forestille mig at der måske er noget honningdug i, som indeholder flere “urenheder”, bl.a. proteiner.

    Uanset hvad, kan det sagtens spises.

    Mvh Ole

    This post has received 1 vote up.
Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.