Sammenlægning?

FORUM FOR BIAVLERE Forums Åben debat Sammenlægning?

This topic contains 8 svar, has 4 stemmer, and was last updated by  Flemming Alexandersen 6 years, 7 months siden.

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 9 i alt)
  • Forfatter
    Indlæg
  • #2112 Score: 0

    Ib Jensen
    Deltager
    4 pts

    Jeg har en familie på opstabling/lavnormal som jeg har forsøgt at tilsætte en befrugtet dronning til to gange uden held.
    Og jeg har en meget velfungerende familie på seks tavler i et overvintringsstade.

    Lægger jeg de to familier sammen nu, eller lader jeg de ‘sure’ bier passe sig selv?

    #2113 Score: 0

    Flemming Bech Thorsen
    Deltager
    4 pts

    Du har helt sikkert en jomfru gående. Sætter du en seks rammers ovenpå risikerer du at miste dronningen. Jeg ville sætte din seks rammer i et normalt stade. Efter et par dage ryster du den anden familie ud foran det nye stade og håber at jomfruen ikke slipper ind. De foderrammer du ryster fri for bier kan du bruge til at supplere op med i det nye stade.

    #2114 Score: 0

    Ib Jensen
    Deltager
    4 pts

    Tak Flemming. Lyder sandsynligt med en jumfrudronning.

    Og du bekræfter min formodning om at miste en værdifuld dronning ved sammenlægning.

    Jeg prøver med dit forslag.

    #2115 Score: 0

    Hej Ib
    Hvis det var mig ville jeg flytte familien med jomfruen over i det seks ramme stade. familien på seks rammer ville jeg give stadet med ti rammer
    husk at tage så meget foder med som muligt
    men bierne fra jomfru familien er sikkert gamle, og ikke til meget nytte (hvis du ryster dem ud er der risiko for at jomfruen går ind i det nye stade og slår den gamle dronning ihjel
    det er de risikoen vær

    #2116 Score: 0

    Ib Jensen
    Deltager
    4 pts

    Hej Flemming
    Kan godt se din pointe og har også tænkt på den mulighed. Jeg skal nok vente lidt med den manøvre. Jomfrufamilien kan næppe klemmes sammen på seks rammer lige nu.

    #2117 Score: 0

    Flemming Bech Thorsen
    Deltager
    4 pts

    To biavlere tre forslag. Frit valg på alle hylder!

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 9 i alt)

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.