Rensning af bistade

FORUM FOR BIAVLERE Forums Skadedyr og sygdomme Rensning af bistade

This topic contains 1 svar, has 2 stemmer, and was last updated by  Ole Sam Nielsen 3 years, 12 months siden.

Viser 2 indlæg - 1 til 2 (af 2 i alt)
  • Forfatter
    Indlæg
  • #4213 Score: 0

    Kim Thorsted
    Medlem

    Jeg har to bistader stående ved siden af hinanden. Denne vinter er begge familier døde. Jeg opdagede det omkring Jul. Det mærkelige er, at det ene stade er helt tomt for foder, selv om jeg ved at der blev taget af vinterfoderet. Det andet stade er fyldt med foder i tavlerne.

    Mit eget gæt er, at der er gået sygdom i det ene stade og så har bierne fra det andet stade hentet foder og er derved også blevet smittet, men jeg aner det ikke.

    Mit spørgsmål er, hvordan jeg rengører staderne inden jeg indsætter nye bifamilier? Hvad gør jeg med hhv. rammerne og selve staderne? Det er opstabling med 12*10 rammer, hvis det har nogen betydning.

    Håber på huritg hjælp herfra 🙂

    Kim

    #4215 Score: 0

    Ole Sam Nielsen
    Deltager
    35 pts

    Det hele skal grundig rengøres , hvis det er træ så brug en gasbrander til at flambere husene med indvendig , efter at de er skrabet ren for voks og propolis, de skal ikke have særlig meget kun lige så træet hæver lidt.
    Men hvis det er plastik huse så skrab dem rene for voks og propolis, og sprøjte dem over med virkones, det kan købes hos DLG der skal ca. 1 teske i ½ liter vand i en blomsterforstøver.
    Aller rammerne og vokset smeltes om i en gruekedel.

Viser 2 indlæg - 1 til 2 (af 2 i alt)

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.