Rengøring af rammer!

FORUM FOR BIAVLERE Forums Bimateriel Rengøring af rammer!

This topic contains 4 svar, has 3 stemmer, and was last updated by  Gunner Lund 7 years, 4 months siden.

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • Forfatter
    Indlæg
  • #876 Score: 0

    Gunner Lund
    Deltager
    -5 pt

    Jeg har et rustfri kar hvor jeg vasker mine rammer i. Jeg bruger ca 100L vand som jeg varmer op med en gas brænder. Jeg har 25 rammer  i karet af gangen.  Er der en der ved hvor meget kausisk soda jeg skal bruge pr gang. Jeg vasker ca 150 rammer om året. Der er også noget med brun sæbe der skal der i men hvor meget?

     

    #905 Score: 0

    Bo Brebøl
    Deltager
    6 pts

    Forbruget af kaustisk soda afhænger af, hvor meget voks der skal opløses, dvs. omdannes til sæbe. Af samme grund behøver du ikke bruge brun sæbe; det dannes under processen. Du kan komme 1 – 2 kg kaustisk soda i de 100 liter vand. Så kan du løbende skumme sæbe af med en gammeldags hulske eller grov si og tilsætte mere soda, når det er nødvendigt, samt fylde efter med vand.

    Du kan købe en 20 kg pose med kaustisk soda hos DLG for et par hundrede kroner. De vil muligvis kræve et kursusbevis. Husk lange gummihandsker, forklæde og briller.

    #908 Score: 0

    Gunner Lund
    Deltager
    -5 pt

    Hej Bo
    Tak for vejledning om rengøring af rammer.
    Jeg smelter voksen af med damp. Jeg har forstået det er vigtig at der er så lidt voks tilbage på rammerne som muligt.
    Hvor varm skal vandet være i karet, når jeg vasker rammerne og hvor længe skal de ligge i karet?

    #909 Score: 0

    Willy Svendsen
    Deltager
    6 pts

    Hej Gunner.

    Vandet i karret skal koge for at rammerne bliver rene,hvis rammerne er helt under vand tager det kun   ca . 5 minutter  inden de er helt rene, ( prøv dig frem. )hvor efter de skylles godt med  vandslangen,dyppes i rent vand med lidt eddikesyre i, så skal de bare tørre godt. (Pas på med det kogende vand God fornøjelse) Vh . Willy

    #912 Score: 0

    Gunner Lund
    Deltager
    -5 pt

    Hej Willy

    Tak for oplysningerne.
    I dag har jeg bagt julesmåkager sammen men med min kone.

    Venlig hilsen
    Gunner Lund

    This post has received 1 vote up and 1 vote down.
Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.