RAmmer efter slyngning

FORUM FOR BIAVLERE Forums Praktisk biavl RAmmer efter slyngning

This topic contains 2 svar, has 3 stemmer, and was last updated by  Ole Sam Nielsen 6 years, 9 months siden.

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • Forfatter
    Indlæg
  • #1890 Score: 0

    Jeg har lige et nybegynderspørgsmål, som jeg ikke har kunnet finde svar på i bøger eller på nettet (og jeg kan ikke huske fra min begynderundervisning sidste år).

     

    Jeg har et trugstade, hvori der ny er to magasiner fyldt med moden honning, som jeg agter at høste om nogle dage. Når tavlerne i de to magasiner er taget fra, hvad gør jeg så? Skal jeg straks fylde magasinerne op med kunsttavler? Når jeg har slynget honningtavlerne, kan de så evt. sættes tilbage i magasinerne, eller  bør de sendes til omsmeltning?

     

    På forhånd tak for hjælpen

     

    Stine

    #1891 Score: 0

    Flemming Bech Thorsen
    Deltager
    4 pts
    • Du kan sagtens genbruge tavlerne. Sæt dem til straks du har slynget dem. Tavler,  der har været ynglet i, ville jeg dog ikke genbruge. Bundt dem op put dem i en plastsæk, send dem til omsmeltning når sæsonen er slut.
    #1892 Score: 0

    Ole Sam Nielsen
    Deltager
    35 pts

    Husk at skifte de gamle sorte yngeltavler ud i yngelrummet. Sørg derfor for at flytte dem op i magasinet, så de hurtig kommer ud af systemet, ca. 4-5 stk. eller mere, hver gang der skal slynges honning.
    Ryst bierne af og flyt dem op i magasinet. De sorte tavler bærer på en masse sygdomskim, bierne har siddet på dem hele efteråret og vinteren. Der er født mange bier i cellerne, og der er meget larve-lort i bunden af cellerne.
    Sæt nogle nye kunsttavler forest i yngelrummet ca. 4-5 stykker
    Når man er nede i yngelrummet, skal man huske at kigge efter sygdomme og dronningeceller
    Pas på der ikke går voks møl i de gamle tavler ”voks møl elsker gamle tavler” derfor opbevar dem koldt eller smelt dem om med det samme, sæt dem i fryseren hvis der er voksmøl i dem, eller hælde lidt eddikesyre ned til dem.

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.