Propolis – rensning og behandling hvordan?

FORUM FOR BIAVLERE Forums Honning og andre biprodukter Propolis – rensning og behandling hvordan?

This topic contains 6 svar, has 4 stemmer, and was last updated by  Ole Sam Nielsen 7 years, 2 months siden.

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 7 i alt)
  • Forfatter
    Indlæg
  • #1170 Score: 1

    Lars Mollerup-Degn
    Deltager
    1 pt

    Jeg har fået en forespørgsel fra en af mine kunder, som gerne vil købe propolis-tabletter eller stykker, som han i mange år har købt og spist dagligt og er sikker på, er med til at holde ham rask. Nu kan han ikke længere købe det, der hvor han hidtil har kunnet få det. Jeg har sagt, at jeg vil forsøge at producere noget til ham i den kommende sæson. Men det er meget svært at finde forklaringer på, hvordan man behandler det? Jeg kan finde ud af at lægge et propolisgitter på, lægge det i fryseren og banke propolissen af. Men der må vel være en form for behandling derefter? Skal det ikke renses, sorteres, forarbejdes i passende stykker o.s.v.? Jeg har fundet lidt videoer på nettet, som kun viser processen frem til at banke det af gitteret. Og så har jeg fundet nogle videoer, som viser, hvordan man kan lave ekstrakt ved at lægge propolis i alkohol i nogle dage og derefter si væsken gennem meget fint filter (kaffefilter eller lign). Men det giver jo en flydende bitter propolis snaps, ikke propolis-tabletter, man kan tygge/suge på og have stående som et glas vitaminpiller til dagligt brug – som er det min kunde efterspørger. Er der nogen, som har erfaringer eller ideer til, hvor jeg kan finde mere viden om dette?

    This post has received 1 vote up.
    #1171 Score: 2

    Flemming Vejsnæs
    Deltager
    10 pts

    Hej Lars, dit indlæg kommer lige på rette tidspunkt. Vi skal i de kommende 3 år arbejde med et projekt omkring indsamling, behandling og forfine pollen og propolis.

    Meget kort beskrevet arbejder vi første år med at danne en gruppe af biavlere der ønsker at afprøve og teste indsamling af pollen og propolis. Læg mærke til at vi i marts måned har en opstarts workshop.

    År 2, begynder vi at kigge på hvordan vi renser og forfiner produkterne. Her vil vi også lave workshops omkring indsamling. Samtidig vil vi uddanne instruktører som kan sprede denne knowhow i vores lokale foreninger.

    År 3. Laver vi en markedsføringsplan og forsætte med at test, rense og laver spændende produkter.

    På årets biavlskonference (4.-5. marts) bliver der om søndagen 2 meget spændende workshops.

    Workshop 1 er med Marcel Strup fra Schweiz, som har stor tradition for indsamling af propolis og pollen. Hen kommer og fortæller alt hvad han ved. Foredraget bliver oversat af mig.

    Workshop 2 er med svenske Alexandra de Paoli, som holder en cremeworkshop, hvor vi fremstiller forskellige typer kosmetik, heriblandt produkter med pollen og propolis.

    Vi vil på konferencen præsentere vores projekt. Vi arbejder på at lave en præsentations folder til enten februar eller marts nummeret af tidsskriftet. Er man interesseret i at være med i vores pollen og propolis gruppe, er man velkommen til at skrive til olek@biavl.dk

    This post has received 2 votes up.
    #1186 Score: 0

    Bo Brebøl
    Deltager
    6 pts

    Hvis du vil have ren propolis i fast form, skal du destillere alkoholen fra. Den kan så genbruges til opløsning og filtrering af næste portion rå propolis.

    #1187 Score: 0

    Lars Mollerup-Degn
    Deltager
    1 pt

    Tak Flemming. Det lyder rigtig spændende. Jeg vil følge projektet med interesse og har også meget lyst til at være med i projektet. Men jeg har det også med at melde mig til for meget spændende, så jeg ikke får fulgt ordentlig op, så jeg vil lige skrive til Ole og forhøre mig nærmere om, hvor meget det kræver af tid m.v., inden jeg melder min endelige interesse. Men jeg håber under alle omstændigheder, der bliver informeret grundigt og praktisk om projektet undervejs, så vi kan omsætte den opsamlede viden til handling.

    Bo – tak for informationen. Det havde jeg også fået indtryk af. Mit problem er bare, at jeg ikke kan finde noget information eller vejledning om helt konkrete hvordan man gør det? Ved du – eller andre? – noget om, hvor jeg kan finde konkrete vejledninger?

     

    #1189 Score: 0

    Ole Sam Nielsen
    Deltager
    35 pts

    En god og smart måde at udvinde pollen af vokstavler, som jeg så på you-tube

    De frosne vokstavler lægges i en stor beholder , og knuses med en honning-røremaskine der løber hurtig

    Det hele sis i en magasinkasse der er skruet et dronningegitter under

    Det kan bruges til mange ting f.eks. kom en håndfuld i når du bager brød.

     

    #1193 Score: 0

    Lars Mollerup-Degn
    Deltager
    1 pt

    Tak Ole, men pollen er ikke propolis 🙂

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 7 i alt)

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.