Pollen allergi

FORUM FOR BIAVLERE Forums Åben debat Pollen allergi

This topic contains 3 svar, has 3 stemmer, and was last updated by  Klaus Ankerstjerne Eriksen 6 years, 8 months siden.

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • Forfatter
    Indlæg
  • #1982 Score: 0

    Jeg er flere gange blevet spurgt, om pollenallergikere kan tåle at spise honning. Især presset honning med dets forholdsvise høje koncentration af pollen giver anledning til spørgsmål om risikoen for pollenalergikkeres indtagelse af presset honning.

    Jeg plejer, at slå det hen med, at bier ikke trækker på birk og græs, som er de store kilder til pollen allergi. Men der  er jo også andre planter der er kilde til pollenallergi. Så hvad er det mest korrekte svar at give dem, der er bekymret for at spise presset honning?

    vh. Klaus A. Eriksen

    #1986 Score: 0

    Bo Brebøl
    Deltager
    6 pts

    Jeg ville sige: Prøv! Der sker ikke noget alvorligt og i de fleste tilfælde slet ingenting ved at en pollenallergiker spiser honning med mere eller mindre pollen. Det kan jeg sige ud fra såvel en teoretisk som en praktisk synsvinkel.

    Ved Danmarks Biavlerforenings seneste biavlskonference var der et foredrag om produktion og anvendelse af pollen. Der blev også instrueret i, hvorledes man kunne afprøve eventuelle allergiske reaktioner.

    Jeg har hele livet lidt af pollenallergi, men følsomheden har ændret sig over årene. Hos mig øjnene og næsen mest følsomme, men der kommer ingen reaktioner af at spise pollen.

    Nogle vælger at dyrke deres allergi, andre at leve med den. Det har jeg også oplevet, når jeg sælger honning på markeder. Hvis du bliver spurgt af en, som tydeligvis insisterer på, at det er farligt at spise honning, må du glide af på spørgsmålet for ikke at blive involveret i en religionskrig.

    #1987 Score: 0

    Verner Puggaard
    Deltager

    Jeg kan tilslutte mig det forrige indlæg. Jeg er også allergisk overfor bl.a. græs, kornstøv, birk og elm, men jeg har altid uden problemer kunnet spise honning. Jeg har en nabo, som siger, at min forårshonning giver ham nogle symptomer i halsen, men så spiser han sommer- eller sensommerhonning i stedet for.
    Verner Puggaard

    #1997 Score: 0

    Tak for jeres svar. Jeg har forsøgt at finde yderligere svar på nettet. Ved henvendelse til Astma og Allergiforbundet fik jeg at vide, at de ikke kunne svare på mit spørgsmål. En pjece fra sundhedsstyrelsen (link: https://www.sst.dk/~/media/54D4F3C2E4DE4FA694FF556DD4712C69.ashx ) er også meget vag. De udelukker ikke, at pollenallergikere i sjældne tilfælde kan få symptomer af at spise eller drikke noget, der
    indeholder pollen. Men der er ikke krav om varedeklaration. (se side 12).

    vh. Klaus Ankerstjerne Eriksen

     

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.