Murermesterens Sværmfangerkasse

FORUM FOR BIAVLERE Forums Bimateriel Murermesterens Sværmfangerkasse

This topic contains 3 svar, has 3 stemmer, and was last updated by  Kim Novél 3 years, 4 months siden.

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • Forfatter
    Indlæg
  • #4753 Score: 2

    Johannes Bank Sørensen
    Deltager
    4 pts

    Hej vise Forum

    En 90 årig murermester havde besluttet sig for, at 2020 – sæsonen var hans sidste.

    Blandt hans udstyr var sværmfangerkassen, som ses på de 2 vedhæftede fotos.

    Jeg synes, at han scorer max points på opfindsomhed, og det er interessant at se, hvordan udstyr kan bruges i en helt anden sammenhæng end inden for hvad det oprindeligt var tiltænkt.

    Det er det bedste håndtag – til en sværmfangerkasse – jeg har haft i hænderne til dato, og jeg har efterhånden set en del.

    Venlig hilsen Johannes

    This post has received 2 votes up.
    Attachments:
    You must be logged in to view attached files.
    #4863 Score: 0

    Ejvind Jørgensen
    Deltager
    -2 pt

    Hej

    Der har i tidens løb været fremvist mange forskellige typer af sværmekasser og denne :Murmesterens ser ud til at have mange gode sider, men hvad med at drive en biavl, hvor bierne ikke har behøv for at sværme?

    Vi har nu siden vi skiftede til ned bygnings metoden ikke haft en sværm, fordi bierne altid ved denne teknik altid har plads nok, det gælder både for dronningen og de unge bier, samt at trækbierne (eller retter lagerbierne9 har den plads de behøver. Vi i Ebba og Ejvinds biavl kalder den for en naturlig form for bierne og en let metode for vi biavlere.

    #4864 Score: -1

    Johannes Bank Sørensen
    Deltager
    4 pts

    Hej Ejvind

    Tak for dit indlæg – Det lyder som en spændende metode, du anvender for at undgå sværmning.

    Ligeledes har vi dronning-avlere herhjemme, som gør et stort arbejde for at fremavle dronninger med flere vigtige egenskaber – herunder sværmtræghed.

    Dog tænker jeg ikke at sværmning helt kan undgås, da det jo er biernes natur at sværme fra tidernes morgen.

    Og så er det jo godt at have noget velfungerende sværmfanger-udstyr 🐝

     

    This post has received 1 vote down.
    #4899 Score: 1

    Kim Novél
    Medlem
    1 pt

    Hej Ejvind

    Vil du forklare nærmere hvordan du bruger nedbygningsmetoden?

    Tak

    This post has received 1 vote up.
Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.