Lynghonning – behandling

FORUM FOR BIAVLERE Forums Honning og andre biprodukter Lynghonning – behandling

This topic contains 2 svar, has 2 stemmer, and was last updated by  Ole Iversen 2 years, 6 months siden.

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • Forfatter
    Indlæg
  • #5873 Score: 0

    Ole Iversen
    Medlem
    2 pts

    Er mere eller mindre nybegynder ud i lynghonning.

    Alle årets tavler er nu presset og jeg har ca. 50 kg og dermed så meget at jeg skal til at sælge af det.

    På en biavlers hjemmeside så jeg man efter presning lader honningen løbe igennem en finsi.
    Det har jeg så gjort med ca 5 kg, blot for at prøve, men den fine gennemsigtige/klare honning bliver ved den process ikke gennemsigtig; lidt grågylden. Er det normalt? Skal lynghonning igennem en finsi?

    Vandprocenten er ca. 21, men jeg synes alligevel at honningen udvikler luftbobler i midten øverst i spanden. Det plejer at være tegn på gæring, men honningen smager ikke af gær. Er det normalt? Bør man sænke vandindholdet til eksvis 19?

    Har også læsst at lynghonning skal røres. Er det korrekt? Hvis ja, hvornår skal man begynde at røre den? Hvis man ikke gør det vil den så krystallisere?

    Hvis nogen har et link til en gruppe om lyngbiavl hører jeg gerne herom.

    Hvis der findes en vildledning der svarer på alle mine spørgsmål og gerne flere, hører jeg meget gerne herom.

    Håber nogen har mod på at hjælpe mig.

    Pft, dbh Ole

    #5876 Score: 1

    Willy Svendsen
    Deltager
    6 pts

    Hej Ole.

    Se Tidsskrift for Biavl nr. 8 der fortæller Erling Atzen hvordan han gør.

    Vh. Willy

    This post has received 1 vote up.
    #5886 Score: 0

    Ole Iversen
    Medlem
    2 pts

    Tak

    mvh

    Ole

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.