Krystaliseret honning i vore tavler med raps honning.

FORUM FOR BIAVLERE Forums Praktisk biavl Krystaliseret honning i vore tavler med raps honning.

This topic contains 2 svar, has 2 stemmer, and was last updated by  Lisbeth Jensen 4 years, 9 months siden.

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • Forfatter
    Indlæg
  • #3570 Score: 0

    Vi har i vores biavl især i år døjet med krystaliseret honning i vore honningtavler.

    Om det er helt nye, eller brugte rene udbyggede tavler fra sidste år er ligemeget, det er galt i mange af dem.

    Jeg har været omhyggelig med at der ikke kommer gamle fodertavler med op i honningmagasinet, så det er ikke dem som jeg finder i slyngerummet.

    Vi bruger dronning gitter over 2 magasiner med yngel og har gennemsnitlig 2 magasiner ovenpå.

    Vi bruger bi-tømmerplade under magasiner inden vi tager honning fra til slyngning. De står 2-3 dage inden vi tager honning fra staderne.

    Kan det være derfor det sker, fordi at honningen bliver for koldt over bi-tømmerpladen? Eller er der andet vi gør galt, for der har også været lidt krystaller i de forrige år.

    Henning Vad Jensen

     

    #3571 Score: 0

    Henrik Andersen
    Deltager
    4 pts

    Hej Lisbeth

    Nu skriver du ikke, hvornår du opdagede problemet med krystalleret honning i tavlerne. Men siden du lige skriver nu, så tænker jeg, at du lige har prøvet at slynge de krystalleret tavler. Hvis det er sandt, så det årsagen til dit problem. Krystalleret honning stammer oftest fra raps og nogle af vores frugttræer. Jeg bor i Midtjylland, der holdte rapsen med at blomstre omkring 23. maj. Jeg måtte vente en uge længere end jeg gerne ville have gjort ideelt set. Så jeg fik først slynget omkring 7 juni. Der havde jeg 3 tavler med krystalleret honning. Når jeg har slynget lige efter rapsen er færdig med at blomstre, så har jeg aldrig problemer med krystalisering. Det kan jo selvfølgelig være, at du har nogle andre blomster i dit område, hvis nektar vil krystalisere, så gælder det om at få slynget tavlerne hurtigtst muligt.

    #3575 Score: 0

    Hej og tak for dit svar.

    Vi slyngede den 1. raps honning den 3 juni, og da var det allerede galt.

    Vi har haft tavlerne til at stå et par dage før vi slyngede hvor der var varme på, ca 28 – 30 gr. i slyngerummet, og med affugter kørende.

    Vandprocent var lige omkring 17,5 – 18% da vi slyngede det.

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.