Hvor hurtigt indsætte dronetavler i helt nye bifamilier?

FORUM FOR BIAVLERE Forums Praktisk biavl Hvor hurtigt indsætte dronetavler i helt nye bifamilier?

This topic contains 2 svar, has 3 stemmer, and was last updated by  Niels Andersen 4 years, 9 months siden.

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • Forfatter
    Indlæg
  • #3581 Score: 0

    Kære bikolleger

    Jeg er ny i biavl – lige etableret med to bifamilier for en uge siden. Det ser fint ud; der er allerede en del honning i tavlerne. Der er tale om små familier, på hver 6 tavler. Er det hensigtsmæssigt at sætte dronetavler i allerede nu eller er det klogere at vente lidt?

    mvh.

    Alice

    #3582 Score: 0

    Palle Frejvald
    Deltager
    10 pts

    Hej Alice
    De vil formodentlig slet ikke bygge droneceller, så det skal du nok ikke tænke på.

    For det første er det nye familier der er på vej op i størrelse, de har ingen interesse i at lave droner. (Dronebyg er de allerførste  indledninger til at sværme)
    For det andet, så er vi så langt henne på sæsonen at selv almindelige produktionsfamilier snart stopper med at bygge i dronerammen.

    Jeg fjerner mine dronerammer i morgen, så har de gjort det de skulle for i år.

    #3584 Score: 0

    Hej

    Jeg er ved at lave min første aflægger. Efter 7 dage havde jeg 7 dronningeceller på vej. På 14. dagen kunne jeg se at alle 7 var åbnet men jeg kunne ikke finde en dronning. Hvor lang tid går der før man kan forvente at se det første æg lagt? og hvor mange dage skal der gå før man må konstatere at der ikke er en dronning?

    hilsen niels

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.