Honningbier i naturen

FORUM FOR BIAVLERE Forums Åben debat Honningbier i naturen

This topic contains 4 svar, has 4 stemmer, and was last updated by  Henrik Fromberg Olsen 6 years, 2 months siden.

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • Forfatter
    Indlæg
  • #2320 Score: 0

    Ole Sam Nielsen
    Deltager
    35 pts

    Frederiksborg amts avis onsdag 20/12/2017
    Honningbier i naturen en dårlig ide
    Øget produktion af dansk øko-honning truer de vilde bier mener naturorganisation Plan Bi
    Vi skal tænke os lidt om før vi skævvrider hele konkurrencen om mad, mener Nina fra http://www.PlanBi.dk

    .
    Ps. Jeg vil som biavler ikke have dårlig samvittighed over ikke at kunde have bier ude på landet , det er landbrugets skyld, at der ikke er mad nok til bierne ude på landet, og de sprøjter med gift , så der er gift i honningen


    God Jul
    Hilsen Sam

    #2331 Score: 0

    Keld Ole Gade
    Deltager
    1 pt

    Det har aldrig været meningen at økologi nødvendigvis skal være bæredygtigt. Økologisk planteavl har et højere brændstofforbrug pr. arealenhed og gødningen fra fritgående køer bliver ikke udnyttet til biogas, Begge dele medvirker til klimaforandringer. Hånden på hjertet biavlere der overgår til økologisk biavl gør det vel heller ikke for at redde verden. Personligt synes jeg det er nogle besynderlige krav der stilles. F.eks. at mindst halvdelen af stadets vægt skal udgøres af naturmaterialer, det havde givet mening hvis de dele der kommer i kontakt med honningen skal være naturlige. Det kan godt være det er landbrugets skyld der ikke er føde til bierne på landet, men landbruget er en afspejling af samfundet, og der er også problemer i byerne med haver der udelukkende består af græs, fliser og stedsegrønt.

    God jul

    Hilsen Ole

    #2402 Score: 0

    Bo Brebøl
    Deltager
    6 pts

    Det er en mærkværdig debat, nogle sikkert velmenende mennesker har valgt at skabe om honningbiens berettigelse i den danske natur, hvad det så end er for en størrelse. Se debatten efter denne nytårsudtalelse af generalsekretæren for World Wildlife Foundation:

    https://www.altinget.dk/miljoe/artikel/wwf-naturens-abc-i-2018#.Wl791emGLsI.facebook

    #2403 Score: 0

    Ole Sam Nielsen
    Deltager
    35 pts

    Der er et gennemgående træk, hos dem der nu har set honning bier som deres fjender, de er biologer og har gået på Århus universitet.
    Et lille sjovt regne stykke bier flyver ca.3000 meter det er ca.2827 hektar a. 2 bistader pr hektar det er =5655 bistader er der ca. plads til, og jeg har bare 10 bistader, så der skulde nok være plads til lidt humlebier og andre vilde bier, der ud over flyver mine bier på andre tidspunkter , af dagen , nemlig når der er mange blomster der afgiver nektar på samme tid, (forskellige blomster afgiver nektar på forskellige tidspunkter) men hvad ved jeg om det? jeg er jo kun biavler gennem 44 år og har ikke gået på Århus universitet.
    Så jeg budte skamme mig, at jeg gennem 44 år har været med til at udrydde de vilde bier
    Hilsen Sam
    Og et godt nyt bi år.

    #2405 Score: 0

    Henrik Fromberg Olsen
    Deltager
    2 pts

    Hej Allesammen

    Mit link i opslaget CCD slutter af med at de skriver at der er ikke lavet en undersøgelse på de vilde bier derfor mistænker jeg også at midlerne har en indflydelse på dem og ikke at honningbien udkonkurrer den vilde bi de to har jo levet noget længere ind plantebeskyttelsemidlerne  her på jorden. Det kunne også tænkes at der er ikke nok flora i naturen så landmænd så nogle striber i markerne så tror jeg på at vi vil se et rigt bi og insektliv også ude på landet og ikke kun i byen.

    mvh hfo

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.