Hjemme lavet støbevokstavler?

FORUM FOR BIAVLERE Forums Bimateriel Hjemme lavet støbevokstavler?

This topic contains 7 svar, has 6 stemmer, and was last updated by  Allan Gylling Olsen 3 years, 1 month siden.

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 8 i alt)
  • Forfatter
    Indlæg
  • #830 Score: 0

    Henrik Fromberg Olsen
    Deltager
    2 pts

    Hej Biavler

    Mit spørgsmål lyder sådan. Har nu brugt noget tid på at prøve at lave mine egne støbevokstavler efter den silikoneform der var i biavl bladet. Efter adskillige forsøg med min egen vokssmeltning og støbning i formen oplever jeg at min tavler knækker /springer når de bliver kolde gør jeg noget forkert eller er de bare mere skrøbelige end dem man køber .

    mv Henrik

    #833 Score: 0

    Flemming Vejsnæs
    Deltager
    10 pts

    Hej Henrik. Det er netop forskellen på valsede tavler (dem du køber hos din materielforhandler) og så støbte tavler. Strukturen er forskellig. Støbte tavler bliver skrøbelige, knækker når de bliver kolde. De støbte er mere bøjelige. Men når de er kolde er de også skrøbelige. Men dog ikke is samme grad som støbte tavler. Mange arbejder med støbte tavler og meget glade for dem, men du skal have i baghovedet at de bliver skrøbelige, hvorfor det er en god ide at arbejde med disse tavler ved stuetemperatur. Modsat de valsede tavler, er det tydeligt at bierne hellere bygger på støbte tavler end ny støbte tavler.

    #843 Score: 0

    Henrik Fromberg Olsen
    Deltager
    2 pts

    Hej Flemming

    Mange tak for hurtigt svar glæder mig til at afprøve min støbte tavler og det passer mig fint og skal ind i varmen og støbe vidrer

    #845 Score: 0

    Jürgen Hinrichsen
    Deltager
    2 pts

    Henrik støb dem ved 75 grader, gør du det ved varmere grader bliver tyndere,

    og ved koldere varme bliver tykkere.

    Mvh. Jürgen

    #846 Score: 0

    Henrik Fromberg Olsen
    Deltager
    2 pts

    Hej Jürgen

    Mange tak godt med lidt feedback super

    Mvh Henrik

    #852 Score: 2

    Klaus Langschwager
    Deltager
    8 pts

    Valsede tavler ændrer struktur med årene. Efer et par års lagring bliver de lige som støbte tavler.

    This post has received 2 votes up.
Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 8 i alt)

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.