Gammelt foder eller honning?

FORUM FOR BIAVLERE Forums Praktisk biavl Gammelt foder eller honning?

This topic contains 2 svar, has 3 stemmer, and was last updated by  Ingeburg Christensen 1 year, 10 months siden.

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • Forfatter
    Indlæg
  • #6250 Score: 0

    Svend Grønlund
    Medlem
    1 pt

    1. maj var første gang vejret tillod at se hele stadet igennem (trugstade). Indtil nu havde jeg kun tilsat dronetavle og nye tavler bag yngellejet og fjernet overskydende fodertavler bagerst.

    Forrest stod to fuldt forseglede tavler. Nu er problemet: Er det gammelt foder eller er det honning? Det vil være usædvanligt, hvis de har ladet de to forreste tavler stå urørt (foruden to bagest). På den anden side virker det voldsomt, hvis de allerede har fyldt mere end to hele tavler. Det er straffen for at komme så sent i bierne. For 2-3 uger siden ville alt forseglet være gl. foder, som skulle fjernes, når der er nok nektar at hente.

    Foreløbig lod jeg dem stå. Nogen ideer til, hvordan man afgør om det er sukker eller honning?

    #6257 Score: 0

    hvis tavlerne er meget lyse er det honning, hvis de derimod er mørke er det nok gammel foder.

    #6259 Score: 0

    Ingeburg Christensen
    Medlem
    1 pt

    Hej!

    Jeg kommer også selv i tvivl, når de har taget foder ned i nye tavler. De virker gullige/gennemsigtige i forseglingen

    Mine honningtavler plejer at være meget hvide i forseglingen.

    Hvis du er i tvivl, så ville jeg tage dem fra, med mindre du selv spiser al honningen.

    Mvh.

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.