Gammel ramme

FORUM FOR BIAVLERE Forums Praktisk biavl Gammel ramme

This topic contains 4 svar, has 3 stemmer, and was last updated by  Marianne Vedel 6 years, 8 months siden.

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • Forfatter
    Indlæg
  • #1975 Score: 0

    Som nystartet i år, har jeg lavet en fejl, som jeg er lidt i tvivl om, hvor alvorlig den er.
    Jeg købte en familie i april, den har været rigtig fin, så jeg valgte at lave en aflægger fra den 3. juni, her var det, at jeg bl.a. tog en af de gamle tavler med yngel over i aflæggerstadet.
    Jeg har ellers fået alle gamle tavler i den første familie via magasinet og ud nu,
    Tilbage er den ene tavle i aflæggerstadet.
    Aflæggerfamilien virker livskraftig, de har selv lavet dronning, hun er mærket nu, og hun laver det, hun skal.
    Jeg har spekuleret på om jeg skulle sætte magasin på og flytte den enlige tavle op. Men hvad så med temperaturen? Varmen stiger jo til vejrs, vil bierne kunne holde varmen både oppe og nede?
    Vil det være bedre bare at lade tavlen blive og håbe på, at de ikke bliver syge af eventuelle sygdomskim.
    Eller er der noget helt sndet, jeg skal gøre?
    Jeg kommer i hvert fald ikke til at lave den fejl igen.
    Jeg har trugstader.
    På forhånd tak for hjælpen. 😊
    Marianne

    #1976 Score: 0

    Henrik Andersen
    Deltager
    4 pts

    Hvis det var hos mine bier, så fik den lov til at sidde der til næste år. Hvis familien er behandlet for varroa og ellers passet godt, så vil det undre mig, hvis det får nogen betydning.

     

    #1977 Score: 0

    Tak Henrik.
    Jo, jeg mener da, de er passet efter bedste evne. Jeg dryppede med oxalsyre, da der ikke var forseglet yngel, og de bliver behandlet med krämerplade nu.
    Det var sygdomskim,der især bekymrede mig.

    #1981 Score: 0

    Jeg ville også gøre det samme som Henrik. Når vi her til lands har forholdsvis sunde bier sammenlignet med andre lande, så skyldes det, at vi har få sorte tavler. Men det kan ske, at en enkelt tavle snupper to vintre i stadet, det er ikke godt, men til næste år har du fokus på, at få den ud så hurtigt som muligt.

    #1984 Score: 0

    Tak Klaus, det giver lidt mere ro på, når I garvede siger, at det nok skal gå.

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.