fremtidsbistadet

FORUM FOR BIAVLERE Forums Bimateriel fremtidsbistadet

This topic contains 4 svar, has 3 stemmer, and was last updated by  Ole Sam Nielsen 3 years, 9 months siden.

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • Forfatter
    Indlæg
  • #4397 Score: 0

    Ole Sam Nielsen
    Deltager
    35 pts

    Her er et forsøg på at bygge ”fremtidsbistadet”:
    Det er 1 m langt og med 3 flyvehuller, et i hver side og 1 på midten.
    Der er også 2 skillerum, så der er plads til 3 familier om vinteren.
    Min ide er, at der ikke skal være dronningegitter – bierne skal have lov til at bygge frit over det hele: Yngel i midten og dernæst pollen, og herefter kommer honningen, forhåbentlig lidt til begge sider, og det, der er nærmest ynglen og pollen, er forhåbentligt mest modent – så det kan høstes.

    Der er 3 foderbakker, som kan vendes om, hvis der skal anvendes ”kremerplader”. Ellers fodres om vinteren direkte oven på rammerne.
    Foderbakkerne har jeg udviklet for mange år siden. Dem bruger jeg ovenpå alle mine opstablings kasser. Oprindelig var de 10 cm i højden, men så byggede bierne i kasserne, så kørte jeg dem gennem rundsaven ca. 2 cm ad gangen. Da jeg kom ned på 4½ cm holdt bierne op med at bygge i kasserne – det kan dog stadig ske en sjælden gang, at de bygger i kassen.

    #4403 Score: 0

    Svend Grønlund
    Medlem
    1 pt

    Skal det forstås sådan, at det rummer op til tre familier om vinteren, men én om sommeren?

    Det ser ud som om, du bruger almindelige trugstade-magasiner. Står de bare i fri luft som billedet viser?

    #4405 Score: 0

    Ole Sam Nielsen
    Deltager
    35 pts

    Ja meningen er at der skal rummer tre familier om vinteren, men én om sommeren, det er kun for at vise at der er plads til 3 om vinteren.
    Og det almindelige trugstade-magasiner er mest tænkt til at fodre i når der er 3 familier om efteråret.
    De er helt nye og lavet af nogle gamle gulvbrædder fra en klosterkirke , de var først smidt ud i en container og håndværkerne sagde at de skulde give 6000 for at få den tømt , så jeg tilbød at gøre det gratis, og så bliver de jo ikke ”vanhelliget”

    #4426 Score: 0

    Ejvind Jørgensen
    Deltager
    -2 pt

    Der har i tidens løb været mange fremtidsstader fremme, som alle næsten har de samme ide, men som jeg ser det i fremtiden, så må det være et kassesystemet, hvor man altid udvider nedad med kunsttavler, og derved får man altid honningkassen øverst og yngellejet derunder, samt nederst byggeafsnittet, hvor de unge bier altid har plads,hvis man udvider i tide,altså før bierne får sværmefeber.

    Nu har  vi siden 2007 brugt denne metode og har fået mere honning og mindre arbejde med bierne ,samt ingen sværme da bierne altid har plads nok. Og ikke mindst: sunde og flittige bifamilier.

    #4427 Score: 0

    Ole Sam Nielsen
    Deltager
    35 pts

    Det var ment lidt humoristisk det med fremtidsbistadet, men jeg glemt at skrive at der selvfølgelig var rammer i kassen så helt frit skal de ikke bygge , og så er det i en god arbejdshøjde så man ikke får undt i ryggen.
    Frans Huber første bi-ramme og bi-hus var også en masse rammer der var sat sammen til en bi-hus

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.