Fodring og varroa behandling mens bierne står på bestøvning

FORUM FOR BIAVLERE Forums Åben debat Fodring og varroa behandling mens bierne står på bestøvning

This topic contains 6 svar, has 2 stemmer, and was last updated by  Flemming Alexandersen 6 years, 8 months siden.

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 7 i alt)
  • Forfatter
    Indlæg
  • #2000 Score: 0

    Hej

    I år har jeg oplevet (for første gang) at jeg på dette tidspunkt 10 august stadig har bier på bestøvnings arbejde.

    På et normalt år plejer jeg at være færdig midt i juli.

    Som følge deraf har jeg følgende spørgsmål:

    Hvad er holdning/erfaring med at fodre og varroa behandle imens bierne står på bestøvning, eller er det ikke en mulighed i forhold til bestøvningen?

    Håber på input

    #2020 Score: 0

    Bo Brebøl
    Deltager
    6 pts

    Hvis du regner med at høste honning fra din bestøvning, må du vente med at fodre og varroabehandle.

    #2030 Score: 0

    Hej Bo m.m.

    jeg er klar over at man ikke må forfalske honning (fodder for derefter at slynge foderet/honningen)

    spørgsmåler går på: forringer det bestøvningen hvis man foder og varroa behandler mens bierne står på bestøvning

    jeg er i dag begyndt at foder, og bestøvningen er fuldført, men jeg er stadig i tvivl om det skader bestøvningen, hvis man begynder indvintringen under bestøvning

    #2038 Score: 0

    Bo Brebøl
    Deltager
    6 pts

    Jeg kan ikke forestille mig, at fodring og myresyrebehandling vil påvirke trækbierne negativt, forudsat behandlingen udføres korrekt.

    #2043 Score: 0

    det er netop det som er spørgsmålet, jeg tænker at de bier som trækker honning ind (bestøver afgrøder) i stedet inverterer foder

    #2044 Score: 0

    Bo Brebøl
    Deltager
    6 pts

    Trækbiernes opgave er at aflevere nektar til stadebierne, som flytter nektaren op i honningtavlerne, hvor de deponerer nektaren, som undervejs er tilsat enzymer. Jeg har set trækbier gå på rov i fremmede fodermagasiner, men jeg tvivler på, at de i deres egen familie vil skifte rolle til stadebier. Har vi nogen iagttagelser på det?

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 7 i alt)

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.