Fire stader med kun lidt ungel.

FORUM FOR BIAVLERE Forums Praktisk biavl Fire stader med kun lidt ungel.

This topic contains 1 svar, has 2 stemmer, and was last updated by  Ole Sam Nielsen 6 years, 8 months siden.

Viser 2 indlæg - 1 til 2 (af 2 i alt)
  • Forfatter
    Indlæg
  • #1961 Score: 0

    kære alle sammen,

     

    jeg er biavler på andet år. Sidste år kørte det som smurt, og vi blev begavet med gode mængder af honning. Det lykkedes mig også at lave et par familier selv.

    i år er jeg løbet ind i en del problemer, da familierne ikke virker helt så produktive som sidste år… jeg var netop nu ude og se ned til bierne, og i tre af se fire stader var der kun lidt yngel… men mange bier… det lykkedes mig heller ikke at finde nogen dronninger (men tænker det kan være fordi de har “gemt” sig i mængden). det ene af standerne er der kun ganske få bier i, men til gengæld kan jeg se der er dronningeceller – klækket. Suk.

    mit spm går på sværmning… da jeg tænker worst case. kan det tænkes, at nogle af familierne / dronningerne er “sværmet”… og hvad er jeres erfaringer med når det sker? Er det ikke noget man ville lægge mærke til, hvis man bevæger sig i området omkring bierne?

     

    mvh,

    Edberg

    #1962 Score: 0

    Ole Sam Nielsen
    Deltager
    35 pts

    De er sværmet.
    Bier sværmer ca. mellem kl. 12 og kl. 14
    Ryst lidt bier af yngel-tavlerne og undersøg dem for æg og yngel , så kan du ca. regne ud hvornår den har sværmet , og hvornår den nye dronning begynder at lægge æg
    Hvis de er dronninger der er løbet ud så fjern alle dronninge celler ,
    hvis ikke der er dronninger der er løbet ud så lad 1. sidde tilbage
    Det er en god ide at fjerne dronninge celler fordi så kan man næste gang se om der er bygget nye dronningeceller

Viser 2 indlæg - 1 til 2 (af 2 i alt)

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.