Få dronning til at bruge nederste del af trugstade

FORUM FOR BIAVLERE Forums Praktisk biavl Få dronning til at bruge nederste del af trugstade

This topic contains 2 svar, has 2 stemmer, and was last updated by  Johannes Jensen 5 years, 10 months siden.

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • Forfatter
    Indlæg
  • #2757 Score: 0

    Hej 2 uger gammel biavler her

     

    Min bror og jeg fik købt et gammelt trugstade. Ramme målene er 10×12 som vi fandt ud af ikke er standard mere. Så da vi fik vores familie placerede vi den i et 12×10 rammes magasin, i den øverste del af stadet. Nederst satte vi 8 rammer med voks der passede i stadet (10×12).

    Første eftersyn for en uge siden var de begyndt at bygge på de nederste tavler de havde bygget ca. 1\3 ialt, så vi håbede selvfølgelig de var bygget ud i denne weekend, og dronningen måske var kravlet ned, så vi kunne sætte et dronningen gitter imellem. Men ak!

    Efter dagens eftersyn (idag) vil jeg tro de har bygget 1\2 ca. af de 8 nederste rammer. Men dronningen har ikke været der nede.

    Så jeg tænker, er det bare os der utålmodige, eller skal vi hjælpe hende på vej og ryste et par rammer ned i den nederst del af stadet incl. dronningen. Hvis hun ikke er gået der ned i næste uge når vi kigger igen?

    Burde hun ikke selv finde vej?

    Håber der er en garvet biavler der kan bidrage med nogle vise ord🙂

    #2758 Score: 0

    Keld Ole Gade
    Deltager
    1 pt

    Hej

    Hvorfor skulle hun gå ned når yngellejet er i overetagen? Hvis i kan finde dronningen sætter i hende ned i truget og lægger dronningegitteret på, så bliver hun nede. Kan i ikke finde hende børster i alle bierne inklusiv dronningen ned i underetagen inden gitteret lægges på. De bier der har noget at lave i overetagen skal nok finde tilbage.

    Venlig hilsen

    Ole

     

     

    #2759 Score: 0

    Som nye uvidne avlere. Havde vi nok forventet hun var kravlet ned, når rammerne var bygget nok ud, så vi kunne sætte dronninge gitter i og langsom få skiftet ynglen ud med honning i top magasinet.

    Men det gør hun så åbenbart ikke, når der allerede er et yngelleje i top magasinet? godt at vide

    Nu har jeg lige kigget til dem i lørdags, det vil ikke stresse dem for meget hvis jeg rykkede hende ned idag f.eks?

    Tak for svaret 🙂

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.