Engbrandbæger

FORUM FOR BIAVLERE Forums Åben debat Engbrandbæger

This topic contains 5 svar, has 6 stemmer, and was last updated by  Bo Brebøl 2 years, 8 months siden.

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • Forfatter
    Indlæg
  • #5695 Score: 0

    Jørgen Bilstrup Vestergaard
    Medlem
    3 pts

    I en kommentar på Facebook skrev en, at honning fra engbrandbæger er giftigt for mennesker. Hvem VED noget, og hvor kan man slå noget op og finde facts om dette?

    Mvh Jørgen

    #5703 Score: 1

    Kai Beck-Andersen
    Medlem
    1 pt

    Hej – læs lige denne artikel – så kan vi måske blive klogere

    https://jv.dk/artikel/plantegift-har-bredt-sig-til-honning

    Og den engbrandbæger, den får lov til at boltre sig i de nye Nationalparker og her skal der gå dyr, der skal tvinges til at spise planten og dø af at spise den – dyrene må nemlig ikke fodres.

    Sådan er der så meget mærkeligt i kunstig naturpleje.

    Mvh Kai Beck-Andersen

    This post has received 1 vote up.
    #5704 Score: 1

    Ingeburg Christensen
    Medlem
    1 pt

    Hej!

    Det er en 5 år gammel artikel, men derfor kan den jo godt være rigtig.

    Jeg hørte i radioen for nogle uger siden en naturvejleder sige, at der skulle en stor mængde til for, at den skulle være et problem for mennesker. Desværre fik jeg ikke fat i detaljerne.

    Jeg tænker foreningen må kunne finde det rigtige svar.

    Hilsen

    Christian

    This post has received 1 vote up.
    #5705 Score: 1

    Niels-Gunnar Jensen
    Medlem
    1 pt

    Det er korrekt, at artiklen er 5 år gammel; men der er mega store problemer med Engbrandbæger, der er giftig for især heste og køer (åbenbart kun  i tørret tilstand), idet den breder sig voldsomt, især på brakmarker men også langs vejene, stisystemer, kommunale arealer, og ikke mindst nu hvor man i Biodiversitetens navn lader  græsset gro, her har den gode betingelser og her i Haderslev Næs området, hvor jeg bor, er der efterhånden så mange Engbrandbæger, at de nærmest må betragtes som invasive og burde bekæmpes. Jeg fjerner systematik, manuelt, ved simpel oprykning og destruktion, de planter der befinder sig i mit nærområde; men det er en sisifos opgave, når ingen andre hjælper. Jeg retter nu en henvendelse til Haderslev Kommune, hvor jeg vil høre om de vil være behjælpelige med bekæmpelse.

    Artiklen nævner det leverskadende giftstof PYRROLIZIDINALKALOIDEN (PA), det er det stof en hest eller ko dør af, hvis de blot indtager 1 tørret plante. Hvor farligt det er for mennesker ved jeg ikke, men når artiklen nævner at grænseværdien på 140 mikrogram pr kilo er overskredet med optil 1000 mkikrogram pr kilo, ja så må det jo være farligt, og noget skal gøres.

    Antallet af Engbrandbæger i Danmark er steget voldsomt de sidste 5 år.

    MEN DET MÅ VÆRE DANMARKS BIAVLERFORENINGS OPGAVE, og jeg hører gerne Formandens mening om emnet, og hvad foreningen har tænkt sig at gøre ved det stigende problem.

    Mvh Niels-Gunnar Jensen, Haderslev

    This post has received 1 vote up.
    #5706 Score: 1

    Keld Ole Gade
    Deltager
    1 pt

    Der er ingen grund til panik planten er ikke på Bispebjerg Hospitals liste over giftige planter, blomsterne er ikke specielt attraktive for bier og det er de færreste mennesker der har honning som deres vigtigste næringskilde. Planterne udgør ingen fare for græssende dyr de går udenom, det farlige er når det bliver serveret i hø eller ensilage, der kan dyrene ikke sortere det fra. Og for mennesker udgør te en større fare end honning.

    hilsen Ole

    This post has received 1 vote up.
    #5709 Score: 0

    Bo Brebøl
    Deltager
    6 pts

    Tidsskrift for Biavl November 2017 beskæftiger sig med analyse af honning og uønskede stoffer, se:

    https://www.biavl.dk/medlemmer/wp-content/uploads/2017/11/Tidsskrift-for-Biavl-11-2017.pdf

    Side 341 ff findes en artikel, som konkluderer, at engbrandbæger ikke er et problem i dansk honning. Forholdene kan naturligvis ændre sig, så der kan være behov for opfølgende analyser af honning fra særligt udsatte områder.

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.