DØDE BIFAMILIER NU

FORUM FOR BIAVLERE Forums Skadedyr og sygdomme DØDE BIFAMILIER NU

This topic contains 5 svar, has 5 stemmer, and was last updated by  Jürgen Hinrichsen 6 years, 1 month siden.

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • Forfatter
    Indlæg
  • #2460 Score: 0

    Kære kloge hoveder i denne forening

    Jeg har med interesse fulgt debatten og videnskabelige indlæg om CCD og vinterdød. Jeg står nu med 3 døde bifamilier, indvintret som fine og stærke familier. Der er masser ar honning i tavlerne, bierne hænger bare der i klaser og der er en svag muggen lugt (altså det er sket for nogen tid siden). Jeg er vist det man må kalde mikro-biavler, og har nu mistet 3 ud af 3 nyindkøbte (dyre) bifamilier.

    Er der konkret mulighed for at undersøge, hvorfor det sker?  Jeg vil jo gerne forebygge gentagelse, det er både ærgeligt og dyrt! Kan man sende nogle bier et sted hen til undersøgelse for sygdomme eller forgiftning?

    Og ja, jeg har henvendt mig til min lokale forening under DBF og efterlyst en kyndig biavler eller en mentor som kunne hjælpe med at vurdere mine bier, men uden held.

    Tak for lidt indput, mvh

    Charlotte T

    #2463 Score: 0

    Palle Frejvald
    Deltager
    10 pts

    Hej Charlotte

    Desværre er jeg ikke en af “de kloge hoveder”  der kan stille diagnose på dine bier. Det er i det hele taget nok svært. Et gæt kunne være virus, som følge af lidt for mange varroamider, det er det ofte, når de dør tidligt på efteråret.

    Men du efterspørger en kyndig biavler. Dem kan du finde i det centrale bigårdsregister. Der ligger en vejledning på Landbrugsstyrelsens hjemmeside:

    http://lbst.dk/landbrug/genetiske-ressourcer/biavl/#c14997

    Den vejledning du skal se i er denne:

    http://lbst.dk/fileadmin/user_upload/NaturErhverv/Filer/Landbrug/Genetiske_ressourcer/Biavl/CBR_bestille_syn.pdf

     

    #2464 Score: 0

    Tak Palle Frejvald. Jeg ser om jeg kan finde en rådgiver der. Håber ikke at det koster alt for meget!  Til info, var der intet varroa i mine familier og de blev korrekt behandlet. mvh.

    #2472 Score: 0

    Ole Sam Nielsen
    Deltager
    35 pts

    Prøv at sende prøver ind til Statens Bi-forsøg, det er det vi har dem til, eller spørge dem
    http://pure.au.dk/portal/da/per.kryger@agrsci.dk

     

    #2474 Score: 0

    Hej Charlotte
    hvis du skal have hjælp uden at den kyndige biavler selv ser ned i familien, kræver det nogle flere oplysninger
    foreksembel stade de er indvintret i, antal rammer, rammemål, der hvor bierne var døde var der da noget fodder der?, billeder af bierne, og på hvad bagrund mener du at der ingen varraoa var?
    som Palle skriver en kyndig biavler kan måske fortælle dig grunden til vintertabet.
    Flemming

    #2492 Score: 0

    Jürgen Hinrichsen
    Deltager
    2 pts

    Hej Charlotte sider bierne lige op mod foder eller er der nogle tomme tavler mellem bier og foder er der nogle tomme tavler i mellem er de døde af sult 🐝🐝

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.