CCD colony collapse disorder

FORUM FOR BIAVLERE Forums Skadedyr og sygdomme CCD colony collapse disorder

This topic contains 24 svar, has 7 stemmer, and was last updated by  Verner Puggaard 5 years, 12 months siden.

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 25 i alt)
  • Forfatter
    Indlæg
  • #1109 Score: 1

    Henrik Fromberg Olsen
    Deltager
    2 pts

    Hej Biavler

    Jeg har hørt at der er noget der hedder CCD en sygdom der muligvis ødelægger biernes orienteringsevene

    Mit spørgsmål lyder sådannet.

    Ved man hvor udbredt det er i danmark?

    Jeg har kun hørt at det opstod i USA for nogle år siden men hvad med danmark.

    Hvordan opstår sygdommen?

    Hvis det er beskrevet et sted i biavlerbladet vil jeg gerne høre hvor jeg kan læse om det henne

    MVH HFO

    This post has received 1 vote up.
    #1116 Score: 0

    Erling Atzen
    Deltager
    5 pts

    Hej Henrik

    CCD er er lidt noget mærkelig noget, det er navnet på noget man ikke ved hvad er og ikke rigtig kan analysere sig til. Vi ser ind i mellem de samme symptomer her i Danmark, bierne forlader stadet selv om der er lidt yngel og meget foder tilbage. Det er de bilamilier hvor der er mange varroamider pga dårlig eller manglende behandling og der med et meget høj virus tryk. Om de mister orienteringsevne eller de flygter fra de dårlige tilstande i stadet ved jeg ikke, det er tanke vækkende at det er i samme periode at man ser er voldsom reinvation af varroamider i nogle familier. I USA og en del andre lande har man problemer med at bekæmpe varroamider for de har udviklet resistens mod de lægemidler (pesticider) de bruger til bekæmpelse, og det at de flytte meget rundt med bierne stresser dem i en vis grad og det gør dem mere følsomme over for virus.

    Hilsen Erling

    This post has received 1 vote up and 1 vote down.
    #1119 Score: 0

    Henrik Fromberg Olsen
    Deltager
    2 pts

    Hej Erling

    Jeg mener at have hørt at der også kan være mistanke om nogle sprøjtemidler som bruges i landbruget som kaldes systemestiske midler .Midlet bliver optaget i planterne og overføres via pollen til bierne .Dette kunne måske have en forklaring på at de mister orienteringevnen. Hvis bare dette kunne bevises var vi da blevet lidt klogere .

    Tak for svaret

    Hilsen Henrik

    #1240 Score: 0

    Hej Henrik

    Prøv at se dette link som linker videre til en rapport  Greenpeace har lavet

    Venlig hilsen

    Niels

    Let’s Save the Bees: Get Neonicotinoids Out of Europe

     

     

    #1246 Score: 0

    Henrik Fromberg Olsen
    Deltager
    2 pts

    Hej Niels

    Tak for link det er en rigtigt god artikel ,jeg syntes det er lidt skræmmende at læse,, kan ikke forstå at man vil tillade de stoffer . Jeg mener et af stofferne bliver brugt i raps imod svampesygdomme og lige den plante er bierne jo meget brugt i til bestøvning.

    Mvh HFO

    #1611 Score: 1

    Ole Sam Nielsen
    Deltager
    35 pts

    Landbrugets nye, ”smarte” pesticider, der bliver kaldt nionikotinoider. De er ”systemiske” –  det vil sige, at de vokser inde i planten, og at hele planten bliver giftig. Giften går ud i nektar og pollen, og bierne får det med hjem til ynglen!

    Det er efter min mening vanvittigt, men alligevel har Danmarks Biavlerforening accepteret, at grænseværdien for giftstoffer i honningen bliver forhøjet fra 0,05 til 0,2  – altså 4 gange mere. Nionikotinoider i honning – det er da tosset – det burde slet ikke findes gift i honning. Nionikotinoider har en halveringstid på ca. 3 år, og nu har man anvendt ”skidtet” i mange år. Det er måske derfor, grænseværdien skal hæves?

    I de sidste 3 år har det dog været forbudt i EU at anvende nionikotinoider, men Danmark har givet dispensation fra dette i 2016,

    Bierne kan ikke tåle nionikotinoider.. Dette stof har indvirkning på biernes hjerne, de får ”Alzheimer”, de kan ikke huske, hvor de bor. De, der alligevel kommer hjem, har dårlig mave. Giften virker på den mælkesyre, bierne har i maven. De mister modstandskraften mod sygdomme. Det budte være forbudt at bruge den form for pesticider. De er årsagen til, at flere end 100.000 bi-familiers død rundt om i verden.

    i de sidste 10 år er der forekommet nogle mærkelige fænomener, hvor hele bi- kolonier forsvandt. Ingen ved hvorfor, og ingen ved, hvor de forsvandt hen. Fænomenet startede i USA, hvor biavlere mistede mange tusind bi-familier.

    Hilsen Sam

    This post has received 1 vote up.
Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 25 i alt)

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.