AUs notat om den risiko biavl udgør for biodiversiteten. Bestillingsarbejde ?

FORUM FOR BIAVLERE Forums Åben debat AUs notat om den risiko biavl udgør for biodiversiteten. Bestillingsarbejde ?

This topic contains 4 svar, has 3 stemmer, and was last updated by  Ole Iversen 4 years, 4 months siden.

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • Forfatter
    Indlæg
  • #3926 Score: 0

    Ole Iversen
    Medlem
    2 pts

    AUs notat om den risiko biavl udgør for biodiversiteten (udgivet i februar ), viser sig måske at være bestillingsarbejde; I lighed med den omdiskuterede oksekødsrapport.

    Notatet blev udarbejdet af Yoko Dupont & Per Kryger fra Århus Universitet.

    Notatets konklusioner er flere ansatte på AU nemlig uenige i.

    Lørsdag d. 21. december har Information en længere dybdegravende artikel om notatet der betragtes som “politisk bekvemt”. Prof. emeritus Heine Andersen fra KU kalder forløbet “virkelig foruroligende” og udtaler at det lugter af bestillingsarbejde. Ligeså udtaler han udtaler til Information, at universitetet har handlet i strid med god forskningsskik.

    Rasmus Ejrnæs, forsker, DCE, Århus Universitet udtaler til Information at “DCA gør hele Århus universitet til afsender på en videnskabelig vurdering, som ledelsen godt ved, at flere af os, der er ansatte på universitetet, er uenige i – og som også er i strid med anden dansk og international videnskab på området”.

    Undervejs i arbejdet med notatet opstod faglige protester fra andre forskere på AU, men de oplevede at blive udlukket fra arbejdet med notatet.

    Ifølge lektor i vidensskabsstudier ved KU, Claus Emmeche er det “en fejl” at den videnskabelige uenighed ikke fremgik tydeligt af det endelige notat. Claus Emmeche udtaler desuden til Information: “Det er meget vigtigt, at det kommer helt frem I første linie, at der er faglig uenigheder og altså en usikkerhed omkring efekterterne af de politiske valg, man træffer på området”.

    Beate Strandberg, forsker ved AU (den ene af de der ikke var enige i notatets konklusioner, udtaler at naturen kan ende med at blive den store taber i forløbet.

    AK ja, her gik jeg rundt og troede at man kunne tro på konklusionerne i notatet og på den pressemeddelelse som DCA udsendte den 22. marts 2019.

    Jeg må sige jeg er skuffet og føler mig endnu en gang taget godt og grundigt ved næsen.

    At det så oveni er Per & Yoko som jeg finder meget dygtige indenfor deres områder, der åbenbart fejler helt, det er meget ærgerligt.

    God Nytår fra
    Ole Iversen, biavler & biodiversitetsforkæmper

    #3927 Score: 1

    Bo Brebøl
    Deltager
    6 pts

    Lad os nu lige klappe hesten, inden vi får julemaden og de mange beskyldninger galt i halsen. Det der foregår på Aarhus Universitet og som refereres i Dagbladet Information er udtryk for interne stridigheder, hvor den ene part har udtalt sig offentligt allerede under notatets tilblivelse og sidenhen mobiliseret et heppekor af forargede “eksperter”. Jeg synes det er mere konstruktivt at forholde sig til sagens fakta, og der har kritikerne ikke meget at komme efter.

    Stridens kerne er det formodede konkurrenceforhold mellem vilde bier og honningbier. Notatets konklusion om, at der ikke under de givne forhold i Danmark er grund til bekymring er korrekt. Se faktablad:

    https://www.biavl.dk/wp-content/uploads/2017/09/Faktaark-vilde-bier-og-honningbier.pdf

    Den omstændighed, at nogle meget ihærdige biologer har nogle hypoteser, som de kræver respekteret, gør ikke deres synspunkter til videnskab. At skabe mudderkastning og underlødig debat omkring en forskningsbaseret vurdering er et problem, universitetets ledelse burde forholde sig til.

    Vi er mange, der arbejder for at fremme biodiversitet og en rigere natur. Desværre tegner der sig et billede af to fløje, hvor nogle ønsker en bred indsats, mens en hård kerne vil tage patent på naturen og have afgrænsede råderum til deres egen udvikling.

    This post has received 1 vote up.
    #3928 Score: 0

    Ole Sam Nielsen
    Deltager
    35 pts

    Hej Ole Iversen: du skulde hellere kæmpe for bier og biavler fik det lidt bedre, det vil gavne biodiversitet meget mere.
    .
    Alle de forskere skal jo nok overleve, det står være til med bierne.
    .
    Jeg undrer mig over at du har sat den samme tekst i under DBL på Facebook.
    .
    Plan Bi som er sponsoreret af Dansk Planteværn, købte sammen med Verdensskove 7 af 11 pladser oppe i Thy, det syntes jeg er noget svineri, det er lige som Tordenskjolds soldater det er den samme lille håndfuld Biologer der går igen, men de larmer meget.
    Godt Nyt Bi-År

    #3929 Score: 0

    Ole Sam Nielsen
    Deltager
    35 pts

    Jeg sidder her med Information fra onsdag den 27 december 2017
    Overskriften, Vi har gjort Bierne fortræd , og inde i bladet 2 hele sider om hvordan det står til med bierne, (vilde bier og honningbier)
    Systematisk har vi ensrettet landskabet forarmet floraen, forandret klimaet banet vejen for sygdomme og spredt kemisk gift i et omfang der nu truer fremtiden for bierne,
    Bierne har været her på Jorden meget længere end os ca. 100 millioner år, og homo Sabines kom først til for ca. 350.000 år siden.
    Tilbagegangen: Disse sociale intelligente bier der har været på jorden meget længere end os og som i dag yder os uvurderlig tjenester ved at bestøve afgrøder og vilde planter foruden ved at forsøde vor tilværelse med honning, dem gør vi nu fortræd.
    Osv. Osv.

    #3930 Score: 0

    Ole Iversen
    Medlem
    2 pts
Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.