April: ekstra foder? og fjernelse af bier under trugstade?

FORUM FOR BIAVLERE Forums Månedens arbejde April: ekstra foder? og fjernelse af bier under trugstade?

This topic contains 3 svar, has 3 stemmer, and was last updated by  Svend Grønlund 5 years siden.

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • Forfatter
    Indlæg
  • #3334 Score: 0

    Gitte Jensen
    Medlem

    Hej biavlseksperter

    det er min først april med bier, da vi fik vores i maj sidste år, så jeg har to spørgsmål, jeg håber at få svar på omkring månedens arbejde.

    I tidsskriftet kan jeg læse, at man skal løfte på stadet for at mærke, om bierne skal fodres lige nu.

    Hvordan foregår dette i praksis? Jeg har trugstade og kan konstantere at det ikke er helt let, men hvor meget det vejer, og hvad det skal veje, ved jeg desværre ikke.

    Og hvordan fjerner man bedst døde bier under tavlerne, når man ikke må flytte på dem? Man skal jo nedrunder på en eller anden måde.

    Mange tak for hjælp på forhånd.

     

    Venlig hilsen

    Gitte

    #3335 Score: 0

    Ole Sam Nielsen
    Deltager
    35 pts

    Det er for tidligt at se til bierne, men giv dem lidt apifonde oven på et dækbrat med et hul i eller skær et hak i et dækbrat mit over bierne på ca 3+3 cn.
    Men En god dag – midt på dagen
    Når stikkelsbærrene blomster, og temperaturen er over 12 grader, er det tid til første forårseftersyn og sygdomskontrol.
    Alle tavler kontrolleres, og bunden af stadet rengøres.
    I de gamle trughuse er det nemmest at sætte en tom magasinkasse på en kasse ved siden af bi-huset og flytte hele yngellejet med bier over i magasinkassen.
    Rens bunden, skrab alle de døde bier bagud og fyld huset op med kunsttavler. Sæt 2-3 jomfrutavler som nr. 4 og 5. Sæt magasinkassen ovenpå uden gitter. Nu skal bierne bare have fred, indtil dronningen selv er gået ned på de nederste tavler.
    Husk at sætte rammerne tæt sammen så bierne ikke fryser, og vent med dronninge gitter til en gang f.eks. sidst i maj

    Attachments:
    You must be logged in to view attached files.
    #3337 Score: 0

    Ole Sam Nielsen
    Deltager
    35 pts

    #3401 Score: 0

    Svend Grønlund
    Medlem
    1 pt

    Forårsfodring (Apifonda) er efter min mening omtalt alt for meget i forhold til den totale tavshed om fjernelse af overskydende vinterforder i april. Selv har jeg i 15 år aldrig haft behov for at forårsfodre (jeg har gjort det et par år påvirket af “forårfodringshysteri” i diskutionsfora). Til gengæld har jeg hvert år fjernet 1-4 tavler fra hvert stade med vinterfoder, når bierne samler nok. Men det er vanskeligt at finde det rigtige tidspunkt.

    Hvis gamle fodertavler står halvt med sukker og halvt med uforseglet honning, og man er ked af at kassere honning, kan man sætte tavlen bag i trugstadet uden at dække den til. Bierne vil flytte honningen “hjem”, men lade forseglet sukker være. Lad endelig være med at kratte foderet op!

    I opstabling må man kassere tavlen med både sukker og honning. Eller vil man hellere slynge sukker?

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.