Aggressive bier i december

FORUM FOR BIAVLERE Forums Åben debat Aggressive bier i december

This topic contains 2 svar, has 3 stemmer, and was last updated by  Eigil Wiwe 3 years, 3 months siden.

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • Forfatter
    Indlæg
  • #4967 Score: 0

    Hej bikyndige

    Jeg er nybegynder som biavler. Startede op med en bifamilie på 6 tavler 1. juli 2020. Alt gik fint, rolige og fredlige bier med masser af yngel i juli og august. Bierne fik ca. 16 kg. sukker i august og september, bierne blev placeret på et tomt stabelmagasin, bierne var stadig rolige og fredlige. I midten af november begyndte der at ligge 20-30  døde bier pr dag foran flyvesprækken. Da jeg den 20. december skulle behandle bierne med oxalsyre, var de voldsomt aggressive og fløj rundt i luften. I bunden af det tomme magasin, som magasinet med bier står på, var der mange døde bier i bunden, der var dog fint åbent til flyve sprækken og ikke tegn på mus eller andet i bistadet. Jeg tog nogle af de livløse bier foran flyvesprækken med ind, for at se på dem under en lup, og inde i varmen vågnede ca. halvdelen af dem op igen og kravlede rundt. Der var ikke tegn på deforme vinger eller andet som jeg kunne vurderer- måske de var lidt lille i størrelse?

    Så nu er mit spørgsmål så: Hvorfor er bierne pludselig blevet så aggressive og hvorfor flyver så mange af dem ud og måske falder om med kuldelammelse, eller hvad det nu er? Jeg har tænkt på om det kan være dronningen der er død og hvad gør jeg så nu eller til foråret ? Har nogen et godt bud ?

    Idag den 23. dec. var der ca. 200-300 varroamider i indskudsbakken.

    Alle ønskes en glædelig jul 🙂

    venlig hilsen

    jens n. johansen

    #4968 Score: 0

    Ole Sam Nielsen
    Deltager
    35 pts