Aggressive bier i december

FORUM FOR BIAVLERE Forums Åben debat Aggressive bier i december

This topic contains 2 svar, has 3 stemmer, and was last updated by  Eigil Wiwe 3 years, 3 months siden.

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • Forfatter
    Indlæg
  • #4967 Score: 0

    Hej bikyndige

    Jeg er nybegynder som biavler. Startede op med en bifamilie på 6 tavler 1. juli 2020. Alt gik fint, rolige og fredlige bier med masser af yngel i juli og august. Bierne fik ca. 16 kg. sukker i august og september, bierne blev placeret på et tomt stabelmagasin, bierne var stadig rolige og fredlige. I midten af november begyndte der at ligge 20-30  døde bier pr dag foran flyvesprækken. Da jeg den 20. december skulle behandle bierne med oxalsyre, var de voldsomt aggressive og fløj rundt i luften. I bunden af det tomme magasin, som magasinet med bier står på, var der mange døde bier i bunden, der var dog fint åbent til flyve sprækken og ikke tegn på mus eller andet i bistadet. Jeg tog nogle af de livløse bier foran flyvesprækken med ind, for at se på dem under en lup, og inde i varmen vågnede ca. halvdelen af dem op igen og kravlede rundt. Der var ikke tegn på deforme vinger eller andet som jeg kunne vurderer- måske de var lidt lille i størrelse?

    Så nu er mit spørgsmål så: Hvorfor er bierne pludselig blevet så aggressive og hvorfor flyver så mange af dem ud og måske falder om med kuldelammelse, eller hvad det nu er? Jeg har tænkt på om det kan være dronningen der er død og hvad gør jeg så nu eller til foråret ? Har nogen et godt bud ?

    Idag den 23. dec. var der ca. 200-300 varroamider i indskudsbakken.

    Alle ønskes en glædelig jul 🙂

    venlig hilsen

    jens n. johansen

    #4968 Score: 0

    Ole Sam Nielsen
    Deltager
    35 pts

    200-300 varoa på ca. 3 dage er mange, men tegn på oxalsyren virker, jeg  vil genbehandle i februar  med oxalsyre, men kun ca ½ mængde oxalsyre, da der jo kun er ½ mængde bier i februar,  der dør mange om vinteren  og med dem dør der også varroamider.

    Det er ikke ualmindelig at bierne flyver op på grund af mild vinter, og de ikke sidder så meget i vinterklynge desvære, fordi så bruger de meget mad , og det kan være de kommer til at mangle mad , så giv dem ca. 2 kg. Direkt oven på rammerne i februar når du alligevel giver dem oxalsyre, det er mit bud , god jul

    #5029 Score: 0

    Eigil Wiwe
    Medlem
    -1 pt

    Hej Jens.

    Døde bier på flyvebrættet kan skyldes at bierne renser naturligt ud.

    Når dronningen ikke længere er i æglægning fordi det er vinter bliver bierne mere aggressive.

    Bierne vågner i varmen det skyldes at bierne er kuldelammede det er en risiko i den kolde tid.

    Som jeg fostår din beskrivelse af opstillingen er der langt fra flyvespalten og op til bierne. Det kan være derfor de ikke når op til biklyngen før de er blevet kuldelammede.

    Jeg bruger selv en skærm imod solen i vinter månederne så stadet ikke bliver varmet op af solen, når vejret ellers er alt for koldt for bier til at flyve ud i. Det forestiller jeg mig vil hjælpe i dit tilfælde. Solskærmen fjerner jeg igen engang midt/sidst i marts.

    Husk: Der er ikke noget der må kunne slå på bistadet om vinteren. Grene i blæst eller lignende.

    M.V.H

    Eigil Wiwe

     

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.