FORUM FOR BIAVLERE › Forums › Praktisk biavl › Indskudsbakkens anvendelse / voksaffald › Svar til: Indskudsbakkens anvendelse / voksaffald
Angående vokssmeltning mener jeg at det er en dårlig ide at have voksaffaldet liggende i bunden sammen med voksen. Affaldet bør være skilt fra både vokset og tavlerne.
Jeg smelter 2-3 hold rammer før jeg fjerner affaldet.
Min voksafsmelter er forsynet med en grovsi, der holder affaldet tilbage, så voksen kan løbe ud af det. Jeg varmer cirka en halv time mere end jeg bruger til at smelte tavlerne.
I sien lægger jeg nogle afstandsstykker til at holde tavlerne løftet op over affaldet. Så er tavlerne ikke fyldt med affald for neden.
Med hensyn til indskudsbakken. Jeg formoder det drejer sig om delvis tætning af trådbunden.
Generelt holder jeg på at den åbne trådbund er udmærket, når man gerne vil have at stadet skal være lidt koldere, hvad der kan være gavnligt om vinteren, og man gerne vil have at bierne skal forholde sig i ro. Men i det tidlige forår, når det stadig er køligt og man gerne vil have at bierne går i gang med at yngle, kan det være en god ide dæmpe ventilationen gennem trådbunden, evt. med en indskuds bakke.
Men jeg bor ikke på en lille ø, hvor der kan være megen vind som kan udlufte meget gennem trådnettet. Så jeg kan ikke sige hvad der er gavnligt for dig.
Med venlig hilsen
Eigil Wiwe