Svar til: sprøjtning hvad gør vi, eller skal vi ingen ting gøre?

FORUM FOR BIAVLERE Forums Love og regler sprøjtning hvad gør vi, eller skal vi ingen ting gøre? Svar til: sprøjtning hvad gør vi, eller skal vi ingen ting gøre?

#4362 Score: 0

Ole Sam Nielsen
Deltager
35 pts

Danmark gav dispensation trods forbud mod Neonikotinider, og da det var oppe i EU stemte Danmark Rumænien og Tjekkiet , mod et forbud.

.
For et par år siden undersøgte Danmarks biavlerforening nogle Honninger , og der var nogle svampemidler som var brugt ulovlig og derfor var kommet i honningen.

.
De pollen forsøg jeg selv har været med til at lave , viste at der hos mine bier fra naturområder var ca. 26 forskellige pollen og tilsvarende ude på landet var der kun 6-8 forskellige pollen i samme periode.

.
Det er svært at få bierne til at overleve ude på landet, hvis ikke de har tilgang til natur eller nogle haver.
Landet er en stor grøn ørken for bier.

.
Samlet set blev der i 2017 solgt 20 tons sprøjtegift til private, og det svarer til 0,8 procent af de 2470 tons gift, der blev solgt til landbruget.
Og så er der alt det sprøjtegift der ulovlig kommer fra Tyskland, og som man nu kan finde i våres grundvand.

.
Bierne har ikke fået det bedre i de sidste 50 år de har fået det være , fordi der bliver brugt nogle ”smarte” sprøjtemidler som vokser inde i planten..

Mange læhegn og små skover de sidste par år er fældet og hugget op til flis

.
Ps.   Jeg husker godt LG 50 skalaen som Orla Svensen var mand for
(Tau-fluvalinate) pesticider mod glimmerbøsser , eller Mavrik 2F.
Den mængde der bliver sprøjtet på ca. 10 m. modsvare det som nogle biavler bruger til at behandle mod varroa hos bierne, og så bliver der nogen gange sprøjtet flere gange, men biavleren må ikke behandle bierne senere ene 2 mdr. før der skal høstes honning , men landmanden må gerne sprøjte mens der er bier i marken.

her er et par  ca. 45 år gamle billeder