Svar til: Debatoplæg

FORUM FOR BIAVLERE Forums Åben debat Debatoplæg Svar til: Debatoplæg

#4246 Score: 0
Profilbillede af Ole Sam Nielsen
Ole Sam Nielsen
Deltager
34 pts

Hej!
Det var først nu at jeg så det du havde skrevet om at være selvforsynet biavler.
Det har jeg været i rigtig mange år, jeg laver alt selv
Rammerne er uden hjørneklosser, og med nogle svenske afstands stifter, jeg bore 4 huller af gangen,
Med en Stormp maskine, med 4 boremaskiner.
Rammerne koger jeg 2 gange i vand, så er de klar til ny voks, vokset støber jeg selv i mine 3 støbeforme.
En ny vokstavle vejer ca. 75 gram og når jeg smelter den er der ca. 100-105 gram voks i hver så jeg tjener 25 til 30 gram voks på hver tavle.
Jeg koger voks og rammer i et par gamle gruekedler , og om sommeren bruger jeg en stor solvokssmelter.
Voks affaldet bliver kogt ca. 3 gange, og hver gang heldet jeg det op i en stor trådkurv fra Ikea, med en plast kasse under.

I Sverige er der 8 bifamilier i gennemsnit, der har været 10 i gennemsnit, men det er nogle år siden, i de senere år er der sket en kraftig øgning af nye biavler, lige som i Danmark og de fleste nye har kun 2 bifamilier , derfor er gennemsnittet nu på 8 og det er udregnet på alle , store som små biavler .
Hvis man overføre de samme tal til Danmark er der 6.000 gange 8 = 48.000 og ikke 90.000 ???

Men virkeligheden , ligger nok et sted der imellem, og i vinter er der vist døde mange bifamiljer.