Svar til: Plastik rammer

FORUM FOR BIAVLERE Forums Bimateriel Plastik rammer Svar til: Plastik rammer

#3960 Score: 0

Palle Frejvald
Deltager
10 pts

Ja, som Klaus siger, det er noget l.. til yngel. (Har tidligere også prøvet med plastikrammer i yngelmagasinerne). I de senere år har jeg nøjes med at anvende plastikrammer i honningmagasinerne.

Bruger du for lang tid på at rulle vokset på, så buler plastikrammerne let pga varmen fra voksen. Det skal gå lidt hurtigt og der skal kun lidt voks på toppen af cellepræget.

Den bedste måde at vokse dem på jeg har set, viser ham her: https://youtu.be/6urrht0Falk

Og nej, bierne er ikke meget for at bygge på plastikrammerne, men har de først bygget på dem en gang, gør de det gerne igen.  I starten kan du opleve, at de hellere bygger imellem rammerne.

Når jeg høster fra honningmagasinerne, skraber jeg voks og honning af med en træspatel. (ved kun at skrabe forseglet honning, er jeg sikker på at vandprocenten ikke er for høj)

Der må gerne sidde honning tilbage på tavlerne bagefter. De afskrabede tavler sætter jeg nemlig tilbage på familien, oven på en foderkasse, så renser bierne tavlerne og lægger overskydende honning ned i magasinet under foderkassen.

Efter sidste høst, når tavlerne er rene og tørre, gemmer jeg dem til næste år, hvor de igen kan komme på som honningmagasiner. Det er i princippet det samme som havde det været gammeldags jomfrutavler.

Rengøring er altså ikke nødvendig! Det har bierne selv klaret.

Hulrum i siderne af rammerne er ikke noget problem på min måde, men når stadebillen kommer, tror jeg ikke det er så godt!