Svar til: To jomfrudronninger?

FORUM FOR BIAVLERE Forums Åben debat To jomfrudronninger? Svar til: To jomfrudronninger?

#3536 Score: 1

Lennart Jensen
Medlem
1 pt

Hej Richard

Ja, der kan sagtens gå 2 jomfru dronninger i en bifamilie et kort stykke tid. Derefter udvælger bierne selv den dronning de vil beholde. Jeg har flere gange set 2 eller 3 jomfruer gå rundt på samme tid, men det har været umiddelbart efter klækningen af nødcellerne. Nogle gange er bierne  i færd med at indnøgle og dræbe en jomfru, fordi det ikke er en dronning de vil have. Den sjoveste oplevelse jeg har haft, er at indfange en stor sværm med hele 7 jomfruer. Der lå en død jomfru lige under sværmklumpen. Da jeg ville prøve at bruge sværmen som cellebygger, rystede jeg bierne ned i et tomt magasin, som stod ovenpå et magasin med flere pollentavler og honningtavler. Jeg lagde et dronninggitter imellem. Derefter drev jeg bierne igennem gitteret med lidt røg. Og voila : Der var sandelig 6 jomfru dronninger til. Noget som jeg anså for at være umuligt, men måtte konstateteres at være sandt. Cellebyggeren virkede desuden fortrinneligt, og alle 20 larver i cellekopperne blev antaget. Det kan kun anbefales at prøve det.

This post has received 1 vote up.