Svar til: Specifikationer på ilodningsapparat

FORUM FOR BIAVLERE Forums Bimateriel Specifikationer på ilodningsapparat Svar til: Specifikationer på ilodningsapparat

#3509 Score: 0

Gert O. Johansen
Medlem
14 pts

Som Niels skriver;  Jeg har konstateret at der også er forskel på hvor hurtigt det går, afhængig af hvilken tråd der er brugt.

Ja så er der jo også flere forhold at tage højde for.
Mon ikke at de fleste bruger 0,4 mm rustfri ståltråd ?  Den har en modstand pr. meter på ca. 6,7 Ohm

Men hvor meget tråd er der så i min tavle ? ? ?  Jeg har målt på mine Norsk Mål tavler.
I en NM tavle med 6 tråde går der 1,92 meter tråd  (6,7 * 1,92 = ca. 13 Ohm)
I en NM tavle med 4 tråde går der 1,40 meter tråd  (6,7 * 1,40 = ca. 9,5 Ohm)

Du kan selv måle dine tavler, hvis du bruger andre tavlemål. Det har jo også indflydelse trådens længde og dermed på dens modstand og dermed på den effekt som opvarmer tråden.

Og hvis i så har lyst til at regne lidt mere på det, så her lidt til hjernecellerne:

Strømforsyningens spænding (Volt) divideret med trådens samlede modstand = strømstyrken i Ampere.
Så kan du finde effekten (Volt * Ampere = Watt) altså den effekt der opvarmer tråden.

Tænk bare på en (gammeldags) glødepære. Her bliver effekten jo til lys og spildvarme. Det sidste ved man, hvis man har prøvet at røre ved en tændt pære.