Svar til: Erfaring med presning af honning

FORUM FOR BIAVLERE Forums Åben debat Erfaring med presning af honning Svar til: Erfaring med presning af honning

#3501 Score: 0

Palle Frejvald
Deltager
10 pts

Når jeg presser honning ud, så bruger jeg en lille frugtpresse. Det letteste er at mase tavlerne med honning til en grød inden det hele hældes i pressen. Jeg har altid en pressepose i pressen, så kryber der ikke meget voks ud gennem pressens sider. Honningvoksgrøden står lidt i pressen mens det meste honning render fra. så fylder jeg mere i, osv. Når der til sidst ikke er plads til mere afdryppet voks i pressen, begynder selve presningen. Presset har jeg på i op til et døgn, der kan dryppe honning ud ret længe, mens der er pres på.

Vokset ender som en hård klump i bunden af presseposen, som så hives ud af pressen. Vrangen ud på posen og voksklumpen smeltes i solvokssmelteren.

Rengøring er efter min mening, lige så let som at gøre en slynge ren, (jeg har slynget honning i mange år). Koldt vand opløser al honning. Vokset der sidder i posen, er også ret nemt at skylle og nulre ud.