Svar til: April: ekstra foder? og fjernelse af bier under trugstade?

FORUM FOR BIAVLERE Forums Månedens arbejde April: ekstra foder? og fjernelse af bier under trugstade? Svar til: April: ekstra foder? og fjernelse af bier under trugstade?

#3401 Score: 0

Svend Grønlund
Medlem
1 pt

Forårsfodring (Apifonda) er efter min mening omtalt alt for meget i forhold til den totale tavshed om fjernelse af overskydende vinterforder i april. Selv har jeg i 15 år aldrig haft behov for at forårsfodre (jeg har gjort det et par år påvirket af “forårfodringshysteri” i diskutionsfora). Til gengæld har jeg hvert år fjernet 1-4 tavler fra hvert stade med vinterfoder, når bierne samler nok. Men det er vanskeligt at finde det rigtige tidspunkt.

Hvis gamle fodertavler står halvt med sukker og halvt med uforseglet honning, og man er ked af at kassere honning, kan man sætte tavlen bag i trugstadet uden at dække den til. Bierne vil flytte honningen “hjem”, men lade forseglet sukker være. Lad endelig være med at kratte foderet op!

I opstabling må man kassere tavlen med både sukker og honning. Eller vil man hellere slynge sukker?