Svar til: Småfamilier

FORUM FOR BIAVLERE Forums Praktisk biavl Småfamilier Svar til: Småfamilier

#1903 Score: 0

Ole Sam Nielsen
Deltager
35 pts

Hej
Jeg vil forsøge at svar på dit meget relevante spørgsmål.
Jeg vil aller først vingeklippe den gamle dronning, og sætte den i nr. 1 kasse
Så vil jeg lave nr. 1 kasse klar med kun de pæneste yngeltavler og nogle kunsttavler i hver side, det skal jo være det nye yngelleje som bierne skal side på hele vinteren, resten af tavlerne vil jeg ryste bierne af ned i nr. 1 kasse og drysse lidt mel på bierne
Så vil jeg dreje hele bihuset 90 grader til venstre, og lægge en avis og et dronninge gitter over.
Oven på vil jeg sætte nr. 2 kasse med den nye bifamilje med den nye dronning så vil jeg sætte en blyant i klemme mellem nr. 1. og nr. 2. kasse 90. grader til højre altså modsat den nederste kasse så der bliver et ekstra flyve-hul (drys også lidt mel på bierne i nr. 2 kasse, så kommer de ikke op at slås)
Oven på vil jeg lække endnu et dronninge gitter, og nr. 3. kasse som skal være honning magasin, der vil jeg fylde alle de gamle sorte yngel tavler i, så de hurtigst mulig kommer ud af systemet
Når linden er afblomstret, og jeg skal indvintre bierne ca. om 1 mdr., fjerner jeg alle dronning gitter, og den øverste kasse med honning, i de gamle tavler , og slynger dem
Og dreje det hele tilbage til den oprindelige flyveratning
ca. Sådan vil jeg foreslå
Hilsen Sam