Svar til: Udsendt fra Ole Hertz: Problemer omkring parallelavl

FORUM FOR BIAVLERE Forums Økologisk biavl Udsendt fra Ole Hertz: Problemer omkring parallelavl Svar til: Udsendt fra Ole Hertz: Problemer omkring parallelavl

#1143 Score: 0

Flemming Vejsnæs
Deltager
10 pts

Problemer med dokumentation. Udsendt af Martin Borre Nielsen

Hej Alle

Er lidt uforvarende kommet med i denne erfa gruppe. Men tillader mig alligevel at komme med et indspark.

Det er korrekt at man umiddelbart ikke kan drive begge dele, altså øko og konventionel, men der kan dog gives dispensation for dette så vidt jeg ved.

Det der nok bliver jeres største udfordring er, at I fejlfrit skal kunne dokumentere den økologiske produktion.

For at kunne bruge det økologiske mærke bliver det nødvendigt at være økologisk certificeret og det er pt. ikke det letteste.

Baggrunden er simpelthen, at der ikke må være nogen som helst tvivl blandt forbrugerne om at den Danske økologiske honning rent faktisk er økologisk. Og anvender man ordet økologisk på sine produkter, så er der skrappe krav fra fødevarestyrelsen. Vi kan ikke diskutere om hvor meget honningen er er økologisk, det er enten eller.

Med min erfaring er der ingen tvivl om at I bør medregne at ca. 20% af jeres anvendte tid afsættes til dokumentation, dvs. registrering, vejning, opgørelser, kontrolbesøg osv, osv.

Der forestår en stor opgave i at indbygge og få godkendt selve papirgangen i den økologiske produktion og det vil nok ikke kunne nås i dette år.

Men der er måske nogle med erfaring omkring dette?

Med venlig hilsen

Martin Borre Nielsen