Svar til: En eller 2 kasser med yngel ved opstabling

FORUM FOR BIAVLERE Forums Praktisk biavl En eller 2 kasser med yngel ved opstabling Svar til: En eller 2 kasser med yngel ved opstabling

#4207 Score: 0

Eigil Wiwe
Medlem
-1 pt

1 eller 2 eller 3 yngelmagasiner?
Det er ikke nemt at give et svar der er rigtigt for alle.
Du skriver ikke noget om rammemål. Det kan godt have en betydning.
Bruger du en lav ramme som langstroth er dronningen ikke særlig tilbøjelig til at yngle i det underste magasin. Så selv om de står på 2 magasiner under gitter svarer det nok til at der kun er et yngelmagasin. Det er nok derfor man siger at bierne sværmer mindre i det stade.
Jeg bruger selv norskmål og har engang brugt kun 1 yngelmagasin. Det giver næsten ingen sværmning, måske bliver familien lidt mindre.

Jeg lægger i øjeblikket dronningegitter over 3. magasin det giver god plads til dronningen, selv om det 3. magasin er fyldt med 7 kunsttavler og tre yngeltavler.
Det egentlige yngelleje har jeg i det andet magasin. Det nederste magsin kommer dronningen sjældent i når familien er blevet stor. Jeg kalder det bireserven, det er mest beregnet til trækbierne.

Det er kun i forårets udviklingsfase at man kan se mange tavler med yngel. Senere er der ikke mere end 11 tavler med yngel og sidst på året måske en 3-4 stykker.

Ved indvintring bruger jeg 2 magasiner, men da får dronningen kun lov til at gå i det øverste magasin. Her skal der også være plads til foderet.
Det er fordi jeg skal være klar til trækket på vinterrapsen. Trækket har også stor betydning for hvad man bør gøre.

Jeg er kun hobbybiavler og bekymrer mig ikke så meget om tidsforbruget. Det kunne godt se ud som om videoen lagde vægt på tidsforbruget.

M.v.h
Eigil Wiwe