Svar til: Specifikationer på ilodningsapparat

FORUM FOR BIAVLERE Forums Bimateriel Specifikationer på ilodningsapparat Svar til: Specifikationer på ilodningsapparat

#2262 Score: 0

Viggo Munck
Deltager

Jeg har to strømforsyninger fra 12 V spotlamper. De er sat i serie på lavvoltsiden. De skal vende rigtigt med hensyn til plus og minus. Ellers ophæver de hinanden.

De er på 24 V tilsammen. Desuden gælder Ohm’s lov. e=i*r, hvor e er spænding i Volt (V), i er strømstyrken i Ampere (A) og r er modstanden i Ohm (Ω). Tråden tager ikke mere strøm end den kan. Så kan du selv beregne det. Modstanden kan du måle med et multimeter. Jeg har målt den til 11,3 Ω i en sekstrådet Norsk ramme. Det giver en strøm på 2,1 A. Mine strømkilder kan give 20 A, så det er rigeligt. 3 A per strømkilde er nok. Men den er varm nok til at smelte voksen. Hvis det ikke går hurtigt nok, så skal der bare en strømforsyning mere på. Vi har omkring 300 rammer, som skal vokses, og de 24 V passer til vores tempo. Hvis den bliver varmere, så risikerer du, at trådene smelter sig helt igennem voksen, og så har du syv stykker voks liggende på bordet.

Jeg har vedhæftet et par billeder.

I princippet kan du bruge 230 V direkte fra stikkontakten, men så ryger dine sikringer. Den vil trække omkring 20 A, og du når måske også at få et rap over neglene før det bliver mørkt.

Vh

Viggo

  • Dette svar blev ændret 6 years, 4 months siden af  Viggo Munck.
Attachments:
You must be logged in to view attached files.